Krijtkring
4

De Krijtkring - Toneelmakerij

Overvolle Krijtkring is daverend afscheid van Liesbeth Coltof

6 oktober, Stadsschouwburg Haarlem

3 december

Een tien-plus voorstelling die bijna twee uur duurt en toch weet te imponeren? Het is niemand anders dan jeugdtheaterpionier Liesbeth Coltof die het flikt. In een fraaie bewerking van Roel Adam weet de Toneelmakerij het beroemde stuk van Brecht zo te ensceneren dat je van begin tot eind geboeid blijft kijken. Het is een machtig slotakkoord van Coltof die met De Krijtkring haar laatste regie deed bij de Toneelmakerij.

Het is oorlog. Keukenmeid Groesje (Carmen van Mulier) moet vluchten, haar verloofde (Victor IJdens) vecht aan het front. Onderweg vindt ze een kind waarover zij zich liefdevol ontfermt. De moeder van het kind is de gouverneursvrouw, een fijne rol van Rop Verheijen. Zij vergat haar kind omdat ze zich druk maakte over welke kleding ze moest meenemen toen ook zij halsoverkop huis en haard moest verlaten.

Het is de opmaat voor een carrousel aan verwikkelingen die uiteindelijk leidt tot de beroemde scène waarin het kind in een krijtring geplaatst wordt door een rechter, een meesterlijke Roel Adam, en toegewezen wordt aan de vrouw die het meeste om haar geeft. Fréderique Spigt treedt soms op als verteller maar schreef ook vijftien liederen die door haar met muzikanten Janos Koolen en Joost van Es gloedvol gebracht worden.

In een groots opgezet decor met verrijdbare ijzeren stellages en veel muziek wint de voorstelling aan kracht naarmate het verhaal vordert. Dat is ook te danken aan het energieke spel van het ensemble en natuurlijk aan de ronduit wervelende regie van La Coltof.

Zoals wel vaker bij haar werk dringt zich de vraag op of kinderen de vele verwikkelingen in deze overvolle voorstelling wel kunnen volgen. Coltof was altijd de mening toegedaan dat je kinderen als publiek niet mag en zelfs niet moet onderschatten. Met dit consequent volgehouden vertrekpunt is ze een van de grote drijvende krachten geweest achter de enorme bloei van het Nederlandse jeugdtheater sinds de jaren tachtig. Haar succes in binnen- en buitenland bewijst haar gelijk. De krijtkring is een daverend afscheid van een groots regisseur.

De Krijtkring is te zien t/m 3 december