Het Nationale Theater - De vrekkin
4

Het Nationale Theater - De vrekkin (8+)

Over the top en buitengewoon origineel

21 oktober in de Koninklijke Schouwburg Den Haag tijdens Festival De betovering

14 januari

Jeugdtheater in de grote zaal was altijd zeldzaam omdat theaters daarin terughoudend zijn want het kost hen vaak veel geld. Gaat dit nu veranderen? Begin oktober ging een prachtige Brechtbewerking in première van Liesbeth Coltof en nu is er De Vrekkin, losjes gebaseerd op Molière. En er komt nog veel meer aan binnenkort.

Noël Fischer maakt sinds haar overstap van BonteHond naar Het Nationale Theater ook werk in de grote zaal. De Vrekkin is een familiespektakel over een gezin met veel te veel geld en veel te verwende kinderen. Betty Schuurman is Henriëtte Harpagon die haar kapitaal vergaarde met een mode imperium. Ze is gescheiden, maar haar ex-man (Bram Coopmans) die bezig is vrouw te worden, woont nog wel bij het gezin.

Gadgets, merken en geld zijn veel te belangrijk geworden voor het zelfbeeld en de identiteit van jongeren, aldus Fischer en zij greep De vrek van Molière aan om dat aan de orde te stellen. Jibbe Willems schreef een snedige tekst die bij vlagen hilarisch is. Het roze decor verbeeldt het paleis dat Harpagon met haar gezin en personal assistent (Yara Alink) bewoont. Ze verkoopt een van haar kinderen want dat was ‘geen goede investering’ en wil zelf trouwen met de veel jongere Ramses (Dalroim Wartes) waar ook haar zoon (Sander Plukaard) als een blok voor is gevallen.

Verhaal, decor en spel zijn in De vrekkin compleet over the top en dat levert een uitzinnige, overvolle voorstelling op die daardoor soms wat vermoeiend is, maar tegelijk ook heerlijk gek en vooral buitengewoon origineel is.