Een voorstelling over de dood die niet loodzwaar aanvoelt; foto: Bart Grietens
4

Het Zuidelijk Toneel, Eva Line de Boer

Originele en absurdistische performance over de dood

31 januari in De Meerse in Hoofddorp

12 maart 2020

Bij binnenkomst in het crematorium zien we een glijbaan waarachter een lijkkist staat van waaruit actrice Belinda van der Stoep telkens de deksel optilt en lachend naar het publiek zwaait. Wat volgt is een collage van afscheidstoespraken die door de makers zijn verzameld.

Lèon Ali Çifteci zakt al na een minuut ineen en kan zijn toespraak niet afmaken. Lisa Verbeelen staakt ook haar speech maar die gaat door op een geluidsopname. Op de glijbaan komen knuffels naar beneden en even later glijdt Çifteci rechtstreeks de kist in. Rust zacht Billy is een zeer orginele en absurdistische performance over de dood en afscheid nemen.

De zeer actieve regisseur Eva Line de Boer toont hiermee opnieuw haar veelzijdigheid aan. Ze won in 2014 de Ton Lutz Award voor haar afstudeervoorstelling en twee jaar later de BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs. Ze regisseert bij Berg & Bos, maakte een voorstelling met moslima’s bij Het Zuidelijk Toneel en imponeerde ook met Heidi Pippi Sissi Ronnie Barbie, een voorstelling over rolmodellen bij NT Jong waar ze onlangs is aangetrokken als vaste regisseur.

De toespraken in Rust zacht Billy gaan telkens op verschillende manier de mist in. Dat is vaak erg grappig en soms aangrijpend. Net wanneer je je afvraagt hoe lang dit zo door zal gaan, neemt de voorstelling een totaal andere wending. De Boer en haar spelers kwamen in contact met Peter die een hersentumor heeft en binnenkort zal sterven. Voor hem bedachten de spelers een ritueel dat we op film krijgen voorgeschoteld. De zeer open houding van deze blijmoedige Peter maakt veel indruk die bij mij vooral het gevoel oproept dat ik misschien niet zo bang hoef te zijn voor de dood.

Het is knap hoe De Boer een voorstelling maakt over de dood die niet loodzwaar aanvoelt en zelfs op veel momenten behoorlijk lichtvoetig is. Dat de dood bij het leven hoort weten we allemaal, maar in Rust zacht Billy komt dat gegeven heel dichtbij en wordt zelfs op tastbaar. Dat is mooi.