De voorstelling barst van de energie en positiviteit; foto: Casper Koster
3

(S)experiment – Kirsten van Teijn

Openhartig en energiek

8 november in De Kleine Komedie te Amsterdam

15 juni 2022

Kirsten van Teijn had het op haar 28e allemaal: samenwonend met een leuke man en een prima leven. Maar toen ontmoette ze háár. Spijkerpak, mooie, ronde billen en Van Teijn stond in vuur en vlam. Voor het eerst werd ze verliefd op een vrouw. Haar vriend gaf haar de ruimte die verliefdheid verder te ontdekken. Ze hielden dit vervolgens met z’n drieën ruim drie jaar stil, inclusief geheimhoudingscontracten die de theatermaakster beide liefdes liet tekenen.

Inmiddels mag iedereen het weten. Kirsten van Teijn heeft een vriend én een vriendin. Met (S)experiment probeert ze het taboe daarop - en op alle niet-heterovormen van liefde - te doorbreken en erachter te komen hoe wij liefde kunnen vormgeven in de 21e eeuw. De voorstelling barst van de energie en positiviteit. Een openhartige, speelse Van Teijn geniet zichtbaar en betrekt het publiek regelmatig bij haar verhaal. Een grote driehoek van steeds van kleur veranderende ledlampen staat op het podium. Alle kleuren van de regenboog komen voorbij. De soundtrack - geproduceerd door haar vriend - is lekker opzwepend en goed passend bij de ongedwongen, hippe sfeer van de voorstelling. De liedteksten voegen niet bijster veel toe aan het stuk.

We krijgen een inkijkje in de worstelingen die Van Teijn lange tijd – vooral met zichzelf - had (“Dit kan toch niet? Een vriend én een vriendin? Ben ik nu lesbisch of bi of ..?”) en de verschillen tussen de beide liefdes. Zo kan ze met haar vriend gewoon hand in hand lopen; met haar vriendin is dat meteen een statement. Van Teijn probeert de vele bestaande hokjes open te breken en illustreert dat mooi met een verhaal over de Lesboot en de ‘Hetero’s uit Heiloo’-boot tijdens Pride. Ze begint zichzelf te accepteren, in al haar facetten en buiten alle hokjes om. Want wat maakt het uit welk labeltje je erop plakt?

Veel inhoudelijke opheldering over de vernieuwende liefdesconstructie krijg je echter niet. Zo wordt bijvoorbeeld niet duidelijk hoe het verliep dat haar vriend het toestaat dat Van Teijn in hun eigen huis verleid wordt door de dan nog vrij onbekende vrouw. En het is toch vást niet allemaal hosanna? Maar een voorstelling als deze getuigt wel van lef. Na afloop kom je met een grote dosis vrolijkheid én liefde het theater uit.