Homme Fatale – Sven Ratzke
4

Homme Fatale – Sven Ratzke

Ook zonder goed verhaal uniek

4 november in De Kleine Komedie in Amsterdam

25 mei 2018

De Nederlands-Duitse theatersensatie Sven Ratzke is een extravagante showman, een entertainer pur sang, met een geweldige stem. Maar geen afstandelijke: vanaf de eerste minuut heeft hij contact met het publiek en creëert zo een fijne, persoonlijke sfeer. In zijn nieuwe show Homme Fatale wijkt hij hier niet van af.

Vooral de eerste keer dat je Ratzke ziet, zoals ik deze keer, ben je overdonderd door zijn presence. Hij gebruikt zijn hele lijf, improviseert er geregeld op los en heeft de lachers vaak op zijn hand door zijn verhalen en unieke manier van vertellen. Zijn kostuums zijn intrigerend en glamourous en hij heeft op een losse, leuke manier interactie met het publiek. Hij zingt steengoede muziek, van onder meer David Bowie en Iggy Pop, maar ook speciaal voor deze show geschreven nummers, onder meer van de hand van Rufus Wainwright en Fay Lovsky. Zijn sound is poppy en prettig om naar te luisteren en hij wordt begeleid door drie muzikanten waarvan vooral toetsenist Christian Pabst een genot voor het oor is.

Door zijn vele fascinerende facetten weet Ratzke me lang geboeid te houden. Het is geen wonder dat hij over de hele wereld voor volle zalen speelt met zijn ondefinieerbare mix van cabaret, vaudeville en zang. Toch verslapt in Homme Fatale de spanningsboog na een tijdje. Hij zet in deze show de fatale en raadselachtige man centraal, maar dit komt niet helemaal uit de verf. Er mist een rode draad en eigenlijk überhaupt een verhaal. De verschillende sketches die op zich wel goed zijn springen vaak van de hak op de tak. Daardoor vallen er gaten en vraag je je af wat Ratzke het publiek met deze voorstelling wil meegeven. Ook is de show te lang; op een gegeven moment heb je het allemaal wel gezien. Dit neemt echter niet weg dat Ratzke voor Nederland uniek is en je hem zéker een keer gezien moet hebben.

Te zien t/m 25 mei 2018, foto: Hanneke Wetzer