2

Keizer Zonder Kleren - De Spelersfederatie

Onscherpe satire met flauwe grappen

19 februari 2023 in Stadsschouwburg Amsterdam

25 mei 2023

Enkele dagen voor de première bleek dat toneelschrijver Jamal Ouariachi en De Spelersfederatie een conflict hadden gekregen over aanpassingen in de tekst. Dat liep zo hoog op dat de schrijver zich in een gewichtige verklaring distantieerde van zijn stuk. Hij vond zijn script vol ‘nodeloze onzin’ te zeer aangetast door de theatermakers.

De ruzie tussen gezelschap en auteur Ouariachi prikkelt de nieuwsgierigheid. Maar na het zien van Keizer zonder kleren is dat weggeëbd. De makers wilden een gemoderniseerde versie brengen van het beroemde sprookje van Andersen. Dat is wel gelukt, maar het resultaat stelt teleur omdat de voorstelling simpelweg niet leuk en spits genoeg is. De grappen zijn veelal te flauw, de satire is niet scherp en daardoor komt het uitbundige spel niet aan.

De Spelersfederatie wordt grotendeels gevormd door het aantrekkelijke collectief van De Theatertroep dat normaliter in vlakkevloer zalen speelt. Hun charme komt daar beter tot zijn recht dan in de grote zaal waar de groep niet in de pauze zelf het publiek een drankje bezorgt. Bij De Spelersfederatie is het collectief altijd aangevuld met anderen, dit maal met leden van Studenten Toneel Amsterdam. Vorig jaar debuteerde De Spelersfederatie met Moord met een M dat een beetje doorsloeg in onderbroekenlol maar wel een fijne tekst kreeg van Don Duyns.

Jammer dat deze voorstelling mislukt. Het initiatief van de Spelersfederatie met zijn enthousiaste jonge cast is immers een welkome aanvulling voor de grote zaal waar vooral amusement en boekbewerkingen te zien zijn. Dit initiatief belooft nieuw repertoire van Nederlandstalige toneelschrijvers en radicale bewerkingen van bestaande stukken. Hopelijk pakt hun volgende productie, een remix van Shakespeare-teksten, wel goed uit.