Roeka’s kracht is zijn poëtische taal met eenvoudige woorden waarachter een diepe gedachtewereld schuilt foto; Diets Djkstra
4

Rauwe genade - Alex Roeka

Ongepolijst en innemend

9 februari in de Kleine Komedie

4 juni 2020

Zijn laatste in december verschenen cd heet Rauwe genade. Die twee woorden zijn uiterst goed gekozen. Roeka is een wat rauwe man in die zin dat hij aangenaam onaangepast is. Genade betekent bij Roeka vooral mededogen met de mensen om hem heen, vrouwen, vrienden maar ook vluchtelingen en hardwerkende Polen in Nederland.

De inmiddels 74-jarige ex-zeeman en psycholoog Roeka toert weer met zijn liedjes langs de theaters. De aankleding is uiterst sober met op het podium alleen drie muzikanten en hun instrumenten. Reyer Zwart op gitaar en soms op piano en drummer Jeroen Kleijn excelleren als begeleiders waarbij ze vooral dienstbaar zijn aan het lied. Elke noot is raak en wordt met toewijding gespeeld.

In Roeka's teksten regeert de romantiek van de nacht en de zelfkant van het bestaan waarbij de zin van het leven volgens Roeka vooral strijd is. Hij noemt zichzelf de zanger van liefde leven en dood ofwel de zingende nachtneuroot wat ook fraai blijkt uit Straat van genade. Zijn verhalen tussendoor zijn uiterst vermakelijk en gaan vaak over de totstandkoming van zijn liederen, maar ook draagt Roeka af en toe fijne gedichten voor.

Het repertoire op Rauwe genade is vooral ontstaan tijdens een verblijf in Zeeland toen Roeka's huis in Antwerpen werd verbouwd. Zijn kracht is de prachtig poëtische taal die meestal eenvoudige woorden bevat die een diepe gedachtewereld vertolken. Diep aan je gehecht is een intieme ode aan zijn vriendin met wie hij al lange tijd samen is. In Wereld op drift bezingt Roeka zijn machteloze gevoel over de hedendaagse wereld, bevolkt door mensen die het niet redden zoals een junkie gek gemaakt door 'graaiers uit de poel van onsmakelijkheid' en het individu als de maat der dingen met genot als hoogste doel, terwijl de volgende gek de wereld wil veroveren. Hoe moet ik verder vraagt hij zich af.

Zijn stem is niet zo bijzonder maar zijn zang is zeer gedreven en op een fijne wijze emotioneel geladen, maar ook ingehouden wat de geloofwaardigheid van zijn teksten juist vergroot. Dat Roeka geen lachebekje is, wisten we al. Zijn ongepolijste karakter en presentatie maken hem niettemin al jarenlang een uiterst innemend performer.