De spelers combineren op uiterst soepele wijze muziek en tekst. Foto: Jean van Lingen
4

We hadden liefde, we hadden wapens - Urban Myth

Nog meer urgentie dan vijf jaar geleden

15 september 2022 in DeLaMar Theater Amsterdam

3 december 2022

‘We gaan een ijsje eten’ zegt de vader tegen zijn zoon.  Dat lijkt onschuldig, maar blijkt een daad van protest. Begin jaren zestig was de ijssalon in het stadje Monroe in North Carolina voor zwarten verboden terrein. De jonge John, zoon van de zwarte activist Robert Franklin Williams heeft niet zoveel trek in ijs want hij kent de risico's van de onverschrokken houding van zijn vader.

We hadden liefde, we hadden wapens is in 2017 gemaakt door Urban Myth met onder meer Huub van der Lubbe en Manoushka Zeegelaar Breeveld. Het werd toen in de pers pijnlijk actueel bevonden. Nog pijnlijker is dat de voorstelling vijf jaar later nog meer urgentie heeft dan toen.

Christine Otten schreef een boek over burgerrechtenactivist Williams en JIbbe Willems bewerkte dat tot een theatertekst die geregisseerd werd door Jörgen Tjon A Fong, thans directeur van de Kleine Komedie. Een reprise was na de moord op George Floyd onontkoombaar. De nieuwe cast doet het voortreffelijk. Tarikh Janssen is een sterke Williams en Carolina Dijkhuizen speelt zeer geloofwaardig zijn vrouw Mabel. Hun dialogen maken keihard duidelijk hoezeer Williams’ strijdbaarheid het gezinsleven beïnvloedt.

Regelmatig doemen op het achtertoneel de zwarte kruizen op in de tuinen van protesterende zwarten. Deze kruizen werden door leden van de Ku Klux Klan (KKK) vaak in brand gestoken. Mooi is de vondst om  zoontje John, gespeeld door Leovegildo Vieira, ook verteller te laten zijn. Hajo Bruins is als KKK-sympathisant ijzingwekkend. Dat geldt ook voor Pearl Jozefzoon die een prachtige versie van Strange fruit ten gehore brengt. Het bekendste nummer van Billie Holiday is ruim tachtig jaar oud, maar heeft nog niets aan zeggingskracht ingeboet.

De regie van Tjon A Fong is vooral zo fijn omdat de spelers op uiterst soepele wijze muziek en tekst combineren en daarmee het verhaal veel kracht bij zetten. We hadden liefde, we hadden wapens is een voorbeeldige voorstelling die deze toeschouwer rigoreus raakte. Recht in het middenrif.