Het speelvlak is in vier ruimtes verdeeld, waardoor je als toeschouwer regelmatig de spelers niet ziet, een gouden vondst, foto:
4

Bellevue Producties - Vreemdgangers

Niet verrassend, wel intelligent en komisch

Gezien op: 

5 december 2021

Te zien t/m: 

26 december 2021

Wie vreemd is gegaan, wordt daarna dikwijls gepijnigd met een duivels dilemma. Wel of niet vertellen? Zelf ben je dan ontlast en eerlijk, maar je bezorgt de ander veel verdriet en er ontstaat gedoe. Herkenbaar voor velen en zeker ook voor Jesse en Tamara, de personages uit Vreemdgangers die een affaire hadden. ‘Elke avond dacht ik: niet vertellen, niet vertellen.’

Jesse was met Noor, maar kreeg iets met Tamara. Noor kwam erachter en nu woont Jesse alleen. Een jaar later belt Tamara en komt langs. Dat is het vertrekpunt van dit uiterst levendige toneelstuk van Tjeerd Posthuma dat als lunchvoorstelling is te zien in Bellevue.

Het publiek zit tegen de vier muren van de zaal, in het midden is het speelvlak in vier wanden verdeeld, waardoor je als toeschouwer regelmatig de spelers niet ziet. Dat is een gouden vondst. Het versterkt het begrip subtekst - wat niet gezegd wordt is ook relevant- maar ook dat je soms niet kunt zien wat je niet wilt zien, wat in een geheime affaire altijd een rol speelt.

Posthuma gaf beide personages mooi contrasterende karakters mee. Jesse is een serieuze jongen die hecht aan zekerheid. Tamara laat zich vooral leiden door spontaniteit. De tekst is scherp en geestig. Jesse (Joep Paddenburg) heeft zich grondig voorbereid op het bezoek van Tamara (Evrim Akyigit) en heeft zelfs een boodschappenlijstje gemaakt. Als Tamara vertelt dat ze vrij snel na het einde van hun affaire met iemand anders seks had, is Jesse stikjaloers. ‘Ik weet zeker dat je kutje moest huilen.’ Tekstueel valt er nog veel meer te genieten in het trefzeker gecomponeerde stuk.

De mooi uitgewerkte personages worden door beide acteurs zeer overtuigend gespeeld. De regie van Timothy de Gilde is vooral dienstbaar aan het script en dat is een goede keuze. Tegen het einde is er een intermezzo van Noor, op een band voorgelezen door Charlie Chan Dagelet. Het is een stijlbreuk die niet zo veel toevoegt aan wat we dan al gezien hebben. De inhoud van Vreemdgangers is niet verrassend, maar het is wel een intelligent geschreven, komische voorstelling over een onderwerp waar iedereen een mening over heeft. 

 

Meer weten

Genre: