Onze straat - Het Nationale Theater
4

Onze straat - Het Nationale Theater

Moderne geschiedschrijving als ode aan verdraagzaamheid

16 maart in Theater aan het Spui, Den Haag

14 mei

Romana Vrede heeft een glansrol als alwetende verteller in het sterk documentair en episch getinte Onze straat. Nathan Vecht nam de tekst van Our Town van Thornton Wilder uit 1938 als uitgangspunt en situeert het eigentijdse verhaal in een grote Europese stad. Daria Bukvić regisseerde.

In een toneel-op-toneel-opstelling waarbij vier tribunes het speelvlak omgeven zien we vier verschillende huishoudens, een alleenstaande moeder met dochter, een introverte wereldvreemde jongeman, een gezin met twee puberkinderen en een oudere vereenzaamde vrouw.

Opvallend is dat Onze straat niet zozeer spannend of dramatisch is, maar juist dagelijkse beslommeringen van gewone mensen laat zien. Door de enscenering waarbij alle toeschouwers dicht op het speelvlak zitten, het frisse ensemblespel dat na een wat stroeve start, steeds beter wordt, blijkt dat gemis aan grote intriges uiteindelijk geen belemmering voor een mooie voorstelling.

Onze straat verhaalt over een periode tussen 2001 en 2013 en is verdeeld in drie stukken waarbij de wereldwijd toegenomen polarisatie wel voelbaar is, maar slechts zijdelings aan de orde komt. De bewoners van Onze straat gaan vooral liefdevol met elkaar om. Dat zien we weinig op het toneel en dat is mooi. De voorstelling gaat vooral over vergankelijkheid, maar deze moderne geschiedschrijving is ook een ode aan de verdraagzaamheid in een steeds verder verscheurde wereld waarin tegenstellingen direct worden uitvergroot.

In het derde deel zijn drie van de negen personages verhuisd naar de hemel vanwaar zij terugkijken op hun aardse bestaan wat prachtige en ook humoristische scènes oplevert. Frappant is wel dat het taalgebruik soms eigentijds is. Zo is Eva een ‘chick met een appel’ en spreekt een van de pubers over ‘superchill’, terminologie die tien jaar geleden niet gangbaar was.

Voor Daria Bukvić die naar eigen zeggen in haar werk tot nu toe haar woede over de wereld probeerde te kanaliseren is dit de afsluiting van een periode. Ze neemt anderhalf jaar vrijaf om een boek te schrijven over haar familie. Met Onze straat verbreedt ze haar spectrum en toont zich opnieuw een vaardig regisseur die we na het boek graag terugzien in het theater.

Te zien t/m 14 mei