Checkpoint Charlie – Goedemorgen Theaterproducties
Meeslepend en ontroerend
Gezien op:
Te zien t/m:
13 augustus 1961: Berlijners ontwaken in een compleet andere stad dan toen ze gingen slapen. Oost- en West-Berlijn zijn in één nacht verdeeld door prikkeldraad. Niemand mag meer van de ene naar de andere kant. Het is het startpunt van de musical Checkpoint Charlie, die prachtig laat zien hoe niet alleen de stad, maar ook de mensen in één ogenblik gescheiden van elkaar werden en welke enorme impact dat had.
Na twee jaar geleden een eigenzinnige musical over Hugo de Groot te hebben gemaakt, toont Goedemorgen Theaterproducties wederom lef met een nieuwe Nederlandse productie. In regie van Fons van Rongen komt de voorstelling wat kabbelend op gang, maar grijpt het stuk je gaandeweg naar de keel. In de voorstelling volgen we acht mensen tijdens de beginperiode van de Berlijnse Muur. Zo zien we Mathilde -een glansrol van Marleen van der Loo- die net oma is geworden. Van der Loo bindt het publiek vanaf de eerste seconde aan zich en ontroert meermaals, bijvoorbeeld wanneer ze met haar zelfgebreide babytrui staat te zwaaien naar dochter Anna, een overtuigende Sanne den Besten, aan de andere kant van de Muur. Ook haar scènes met grenswacht Wolfgang (Pieter van Nieuwenhuyze) zitten vol gevoel, ook door zijn prettige spel.
Niet alleen families, maar ook dromen zijn verscheurd, zoals die van de Oost-Berlijnse Lena (Linda Verstraten). Zij stond op het punt in het Westen door te breken als zangeres. Haar vriend Helmut (Jeffrey Italiaander) probeert een manier te vinden om te vluchten uit de DDR. Lena’s vader (een mooie Wim Van Den Driessche) – trouw aan de communistische partij - probeert dat uit alle macht te voorkomen. Waar Lena en Helmut naar het Westen willen vluchten, mist Anna juist haar moeder en het leven in Oost-Berlijn. Haar man (Job Bovelander) wil echter niets weten van een vertrek. Een goede vondst is het soms tegelijkertijd vertonen van de levens in Oost- en West-Berlijn. Zo zien we op hetzelfde moment de ruzies van Timo met Anna en van Helmut met Lena. Allemaal op zoek naar vrijheid en een leven samen, maar allemaal denken ze dat te vinden aan een andere kant van de grens.
Naast goed spel is er veel krachtige samenzang, dat de vele emoties verstrekt. De liedteksten van Stef Bos, die voor het eerst meewerkte aan een musical, helpen grotendeels het verhaal verder en liggen goed in het gehoor. Het moment dat een vluchtend persoon wordt neergeschoten en allen gezamenlijk Laat alles stilstaan nu zingen, zorgt voor kippenvel. Componist Helmer Kant zorgde, net als bij de Hugo de Groot de Musical, voor een fijne variatie in muziekstijlen.
De Amerikaanse soldaat Sam (Alex van Bergen), grenswacht aan de westerse kant, fungeert door de vele telefoongesprekken die hij voert met zijn moeder ook als verteller. Een vlotte manier om helder te maken wat in tussenliggende perioden is gebeurd. Zijn slotwoord, als hij vertelt over zijn terugkomst naar Berlijn na de val van de Muur, zegt alles: niet alleen de stad was veranderd, maar ook hijzelf. Checkpoint Charlie laat zijn verandering en die van alle anderen op meeslepende wijze zien. Nieuwe inzichten in de achtergronden van de Koude Oorlog krijgen we niet, maar wel een completer beeld van de innerlijke strijd die de komst van de Muur bij vele Berlijners teweegbracht.