Scene uit Neelie!
3

Neelie! – Theatergroep Suburbia

Levendig verhaal over kleurrijke politica

14 oktober 2017 in KAF, ALmere

23 dcember

Een toneelstuk over een nog levend politiek fenomeen is een spannend plan. Het initiatief siert Theatergroep Suburbia dat met regelmaat nieuwe toneelteksten ensceneert. Neelie! is een levendig verhaal geworden over een van de meest kleurrijke politici van de laatste decennia, maar bevestigt vooral wat we al weten.

Voor schrijver Léon van der Sanden is het politieke handwerk niet onbekend. Zijn vader kwam tegelijk met Neelie Kroes in de Tweede Kamer. Kroes werd een veelbesproken politica die vooral pal stond voor de positie van de vrouw, wat voor een lid van de VVD in de jaren zeventig en tachtig bepaald niet vanzelfsprekend was.

Haar politieke carrière was veelbewogen en ze werd vaak beschuldigd van vriendjespolitiek. Na haar ministerschap kreeg ze niet de topfunctie in het bedrijfsleven waar ze op gehoopt had maar werd wel eurocommissaris. Over Kroes verschenen twee biografieën. Haar profileringsdrang leidde tot frequente berichtgeving in media. Zo zou ze zich tijdens haar Haage tijd hebben voorgenomen twee keer per week het journaal te halen.

De grote vraag was of dit toneelstuk nieuwe inzichten zou verschaffen over het leven van Kroes. Dat is niet het geval. Kroes wordt vooral geportretteerd als een hardwerkende vrouw die voortdurend blijk geeft van haar tomeloze ambities en alleen maar vooruit wil kijken. Dat dit ten koste gaat van een gelukkig privéleven en de opvoeding van haar zoon wordt pijnlijk duidelijk, maar niet uitgediept.

Julia Bless regisseerde een snelle, soepele voorstelling met sterke, korte zangfragmenten. Ze laat haar acteurs in strakke lijnen over het toneel lopen. Dic van Duin als Bram Peper is zeer geloofwaardig en ook Thomas de Bres die zowel Fokkerbaas Frans Swarttouw als Pim Fortuyn speelt, is sterk geacteerd. Carine Crutzen laat vooral de koele, berekenende Kroes zien zoals we haar kennen. Crutzen doet dat erg goed, maar de kilte is in het script erg ver doorgevoerd waardoor haar personage op geen enkel moment sympathie wekt, wat toch enigszins contrasteert met de Kroes die ook nu nog regelmatig op televisie verschijnt en daarmee nog altijd op zijn minst respect afdwingt.

Dat neemt niet weg dat Neelie! een interessante voorstelling is omdat de tekst goed in elkaar steekt en fijne dialogen bevat die je vooral een scherp inkijkje geven in het centrum van de macht. De scènes met Ruding, Wiegel en De Grave bijvoorbeeld zijn ijzersterk. Tegen het einde is er ook een fraaie, laatste ontmoeting tussen Kroes en Swarttouw die dan terminaal is. Het stel heeft jarenlang een innige geheime verhouding gehad waar de spetters vanaf vlogen. En ook al was die relatie vooral gestoeld op zakelijke belangen, toch voel je op dat moment een sterke band tussen die twee waarmee die scène wel weet te raken.

Te zien t/m 23 december, foto's: Claudia Kamergorodksi