3

Langer in de rij dan in de tent bij Loes Luca

Na veertien jaar is La Luca terug op de Parade. In haar eigen stad Rotterdam staan de hele avond lange rijen voor de tent waarin haar huis is nagebouwd. Met gemak trotseert het publiek een dik half uur wachten voor een krap half uurtje vermaak.

Je komt via een soort knikkerbaan haar huiskamer binnen, begint hoog en daalt via drie naar beneden lopende gangpaden af tot podiumniveau, daartoe vriendelijke aangespoord door diplomatieke zaalwachten. Een kleine honderd mensen kunnen tegelijk in de tent verblijven. Luca wordt op het podium bijgestaan door mevrouw Lips die zorgt dat alles vlotjes verloopt op het podium.

De hele avond brengt Loes Luca een doorlopende voorstelling, hoewel er van een voorstelling eigenlijk geen sprake is. Het is meer een gezellige talkshow met veel liedjes.  Luca ontvangt gasten, zingt liedjes en babbelt er vrolijk op los. Als ik binnenkom neemt ze net afscheid van een interviewgast en staat John uit Schiedam al klaar, een ietwat kalende man van een jaar of vijftig.  Hij zingt een liedje over de tranen die direct bij hem opkomen als hij een zielige film of een soap bekijkt op televisie. Erg vermakelijk.

Dan moet Luca even plassen en vraagt Pierre van Duyl die samen met twee andere muzikanten ook in de huiskamer verblijft, de tijd op te vullen met een liedje. Als ze terugkomt schenkt ze wat jenever, snijdt ze leverworst en serveert het uit aan het publiek op de voorste rij.  Dan zingt ze weer een liedje met Van Duyl op zijn accordeon. Het gaat over een straatmeid uit Port Said en wordt door een flink deel van het publiek meegezongen.  Het is een genoeglijk samenzijn met Luca die zich als een vis in het water voelt. Ze is continu zeer adrem, erg grappig en zorgt ervoor dat iedereen een leuke tijd heeft in de tent. Als ik weer buiten sta, staat er nog steeds een flinke rij. Luca is een fenomeen.

Loes Luca;s doorlopende voorstelling, gezien op de Parade in Rotterdam op 19 juni. Ook op de Parade in Den Haag, Utrecht en Amsterdam.

In het laatst verschenen nummer van Scènes staat een interview met Luca gemaakt door Maria Goos waarin ze veel herinneringen uit haar Paradeverleden ophaalt. Paradebaas Nicole van Vessum verhaalt over 25 jaar Parade. Los nummer digitaal aanschaffen? Klik hier.

• Wil je meer recensies en theaternieuws? Meld je aan voor de Scènes nieuwsbrief
  • Wil je Scènes thuis ontvangen? Neem dan een abonnement op Scènes!