3

Kunstzinnig amusement van FC Bergman

De spektakelmakers uit Antwerpen wilden in een zaal van het Museum voor Schone Kunsten aldaar een voorstelling maken. Toen dat om veiligheidsredenen niet door kon gaan, besloten ze de zaal na te bouwen. Op ware grootte. En daarmee ook nog op tournee te gaan. Typisch FC Bergman. Op Festival Boulevard is Het land Nod te zien in een sporthal. Het is een merkwaardige gewaarwording daar naar binnen te gaan en dan opeens in een museumzaal te zijn.

De zaal is leeg maar er hang nog één schilderij, De Lanssteek van Rubens. Het is een gigantisch doek van ruim vier meter hoog. Omdat de zaal gerenoveerd moet worden, moet het doek de zaal uit. We zien Stef Aerts als een van de museummedewerkers het werk opmeten. Hij klimt op een ladder en maakt daar een hilarische act van waar Buster Keaton zich niet voor zou schamen. Eigenlijk draait de hele voorstelling om het verwijderen van het schilderij uit de zaal. De zaalopening blijkt daarvoor te klein, waardoor de museummedewerker uiteindelijk dynamiet in stelling brengt.

Intussen zijn er ook bezoekers op zaal.  Een daarvan kleedt zich uit en neemt plaats tegenover het schilderij tot ontsteltenis van de suppoost. Hij vormt een soort spiegelbeeld met de Christus van het schilderij. Uiteindelijk blijkt het decor de hoofdrol te spelen in Het land Nod, waarbij soms pure magie in de stijl van Jakop Ahlbom te zien is. Ook zijn er enkele esthetische bewegingsscènes, maar het geheel overtuigt niet helemaal. Dramatisch is Het land Nod toch wat mager en hoe fraai de beeldentaal ook is, je hoopt toch op een climax maar die blijft uit. Niettemin blijft het kunstzinnig amusement van FC Bergman uniek.

FC Bergman, Het land Nod, gezien op 12 augustus tijdens Festival Boulevard Den Bosch, aar nog t/m zaterdag 15-8.