Kruijver en Bunschoten in topvorm
4

De god van de slachting – Toneelgroep Het Volk

Kruijver en Bunschoten in topvorm

28 oktober

11 mei 2018

De keuze van het stuk is verre van origineel. De god van de slachting is een grote hit geweest zowel als film als in verschillende toneelversies. Maar als Toneelgroep Het Volk dit niet kapot te krijgen stuk van Yasmina Reza gaat spelen en je het dus in een kleine zaal kunt zien, dan is het wel weer aantrekkelijk om toch de gang naar het theater te maken. Soms is weten wat je krijgt lekker. In dit geval zelfs erg lekker.

‘We gaan dit als beschaafde mensen oplossen’ zeggen de twee echtparen als zij bespreken hoe de ene zoon de andere twee tanden uit de mond heeft geslagen. Dat daar bar weinig van terecht komt, is inmiddels wel bekend van The Carnage, de verfilming uit 2011 van Roman Polanski van de toneelhit uit 2006. Best bijzonder eigenlijk dat Het Volk de rechten kon verwerven, want daar wordt driftig om gestreden. Zo visten Tjitske Reidinga met het DeLaMar Theater een aantal jaren geleden achter het net.

Bert Bunschoten en Wigbolt Kruijver zijn de grootmeesters van de vertolking van de tragische mens die ondanks zichzelf komisch is. De meeste van hun 38 voorstellingen tellende tellende oeuvre gaan over het menselijk onvermogen van de kleine burgerman, maar dit stuk wordt bevolkt door mondaine, weldenkende mensen en dus horen we ook geen archaïsch taalgebruik, een andere fijne vaste waarde van Het Volk.

Toch is deze voorstelling op en top Het Volk en dat komt natuurlijk door Kruijver en Bunschoten die niet alleen de gebruikelijke spelhonger tonen, maar ook in absolute topvorm zijn. Zowel mimisch als in hun tekstbehandeling zijn beiden een genot om te aanschouwen. De bewerking van het stuk bevat kleine fijne grapjes zoals de overdreven coole manier waarop Bunschoten zijn vele telefoongesprekken beëindigt. En juist die uitvergrote details maken deze De god van de slachting onweerstaanbaar geestig, hoewel de tekst natuurlijk ook al veel humor in zich heeft.

Kruijver is extra in zijn element omdat zijn dochters Minke, ook actief bij TG Stan, en Karlijn beide meespelen. Met broer Joep als regisseur is dit dan ook een echt Kruijverfeestje. Minke en Karlijn kunnen niet bogen op de enorme ervaring van de routiniers, maar geven goed partij en dragen enthousiast bij aan een heerlijke avond.

Tournee t/m 11 mei, Foto: Hans Vissers