De woorden en zinnen, ondersteund door een live gemaakte soundtrack, klinken bijna als spoken word, foto: Bas de Brouwer
4

De Onaantastbaren – Firma MES

Knappe combinatie van fictie en werkelijkheid

24 september 2022 in Theater Dakota te Den Haag

20 december 2022

“Het geluid van een ongeluk is doffer dan ik dacht.” We worden meteen het verhaal ingezogen. In 2019 werd de 19-jarige Harry Dunn in Engeland doodgereden door Anne Sacoolas, partner van een Amerikaanse diplomaat, die na het incident dankzij haar diplomatieke paspoort naar Amerika kon vluchten.

De woorden en zinnen, ondersteund door een live gemaakte soundtrack, klinken bijna als spoken word: fijn ritmisch en met in elk uitgesproken woord urgentie. Actrice Roos Eijmers trekt ons mee in Anne’s shock en paniek, als deze zich beseft dat ze aan de verkeerde kant van de weg reed en dus schuldig is. Het verhaal laat je knap slingeren  tussen sympathie voor Sacoolas en onbegrip voor het bestaan van haar onschendbare situatie.

In een korte disclaimer stapt Eijmers even uit het verhaal en maakt duidelijk dat De Onaantastbaren weliswaar gebaseerd is op het echt gebeurde ongeluk, maar verder ontsproten is aan de fantasie. Er is niet werkelijk bekend wat de gedachten en gevoelens van Sacoolas en van de ouders van het slachtoffer – die tot op de dag van vandaag strijden voor gerechtigheid - zijn. Het sterke aan de voorstelling is onder meer de combinatie tussen het volledig mee kunnen gaan met het verhaal en tegelijkertijd een inkijkje bieden in en verschillende perspectieven geven op de wereld van diplomaten. Zo wordt in een komisch verpakte diplomatenmeeting – met sterk, uitvergroot spel van Daan van Dijsseldonk en Lindertje Mans – uit de doeken gedaan wat de reden is van hun onschendbaarheid. Van alle drie acteurs is het spel van hoog niveau en ze houden de aandacht de complete tachtig minuten stevig vast. Dat komt ook door de tekst de tekst die Jibbe Willems samen met Firma MES maakte en de vlotte regie van Thomas Schoots

Daarbij worden ze geholpen door muzikant Mervyn Groot, die live op het toneel de hele voorstelling muziek maakt. Het lijkt bij hem wel een ambacht: met onder andere een xylofoon, elektrische apparaten, glazen en een grote trom brengt hij steeds opnieuw een muzikale extra laag aan, waardoor de verschillende scènes telkens een andere sfeer krijgen. De ene keer onheilspellend, de andere keer opzwepend. Een genot om naar te luisteren én te kijken. Aan het slot, in een fictieve ontmoeting tussen de ouders van Harry Dunn en Sacoolas, wordt het nog even ontroerend. De Onaantastbaren is een knappe combinatie van fictie, relevante informatie en realiteit.