4

ISH - Elements of Freestyle

ISH brengt passievol verhaal met spectaculaire urban arts

10 maart in Theater de Meervaart in Amsterdam.

30 april

Skaters en freerunners vliegen je om de oren in Elements of Freestyle, de soms adembenemende nieuwe show van danscollectief ISH. In combinatie met emotie en passie in elke beweging en een naadloos aansluitend lichtontwerp kom je ogen te kort om alles in je op te nemen.

ISH gaat met deze voorstelling terug naar waar het zestien jaar geleden begon: urban arts in het theater. Er zijn halfpipes, skaters, een skateboarder, freerunners, een balkunstenaar en een BMX-virtuoos die allen, solo en tezamen, weergaloze dingen laten zien. Denk aan salto’s achterstevoren op skates en een breakdancer die een perfecte lichaamsbeheersing toont door zichzelf op te vangen in een handstand vanuit een hangende positie. Dez Maarsen laat zijn BMX dansen en swingen en freerunners Luis Alkmim en Bart van der Linden verplaatsen zich op spectaculaire wijze van het ene naar het decorstuk. Dit alles zijn niet slechts ‘losse’ kunstjes, maar al deze bewegingen en uitvoeringen vertellen een verhaal over samenwerken, passie en emotie.

De hele voorstelling lang zijn cellist Jörg Brinkmann en violist Ben Mathot prominent aanwezig. De klassieke muziek, soms krachtig, soms ingetogen, valt perfect samen met de urban arts. Naast de live-muzikanten zorgen ook de overige muziekkeuzes op band voor een extra dimensie aan het podiumspektakel. Het lichtspel is opvallend en draagt eveneens bij aan de beleving, met bijvoorbeeld wit-blauw licht dat als een soort kooi om de danser heen beweegt en geel, mysterieus licht dat de spelers in silhouet hun kunsten laat vertonen. ISH denkt niet in hokjes en gelooft dat de wereld een speeltuin is. Met Elements of Freestyle brengt ze deze visie prachtig zien.

Te zien t/m 30 april