God en de duivel, foto: Ben van Duin
4

Vliegende Hollander - Holland Opera

Inventieve eigentijdse opera

23 augustus 2020

13 september 2020

Zoals zovelen zat Niek Idelenburg in maart opeens thuis omdat Holland Opera de tourneevoorstellingen van Zwanenmeer moest staken. Al snel bedacht de componist dat dit een uitgelezen kans was om eindelijk eens zelf een opera te maken. Afgelopen weekend was de première van Vliegende Hollander, een huzarenstukje.

In De Veerensmederij in Amersfoort, het huis van Holland Opera, is voor deze productie een enorm breed speelvlak met een vlakke vloer gecreëerd. Rechts van de tribune op een balkon speelt het vierkoppige ensemble in een niet alledaagse bezetting van contrabas, cello, hobo en fagot. Uiterst links op de speelvloer staat een batterij slagwerk, prachtig bespeeld door Christiaan Saris. Daarboven huist God, een fraai zingende Stephanie Desjardins in witte jurk. De duivel krijgt gestalte in de sterke bariton Arnout Lems.

God en de duivel sluiten een pact waarin de mens getest wordt op zijn goede en kwade eigenschappen. Ze kiezen voor de schipper van de Vliegende Hollander (Martijn Cornet), die danig op de proef wordt gesteld. Hij ontmoet de jonge vrouw Senta die we bij aanvang al selfies zagen maken maar hij moet weer naar zee en kan haar pas zeven jaar later weerzien.

Het verhaal springt vanaf 1880 heen en weer in de tijd en op video zijn hoogtepunten uit de wereldgeschiedenis te zien. Van de eerste treinen tot de maanlanding, Martin Luther King, de Val van de Muur en de Chinese jongen voor de tank in Peking. Regisseur Joke Holboom schreef het libretto en neemt daarbij Wagners bekende opera slechts als uitgangspunt, net als componist Idelenburg die in minimal music, Bach, Wagner en volksmuziek verwerkt tot een uiterst vloeiend geheel. De prachtig gespeelde muziek stuwt het verhaal met een glansrol voor hoboïste Inge Ariesen.

Holland Opera vierde vorig jaar het 25-jarig bestaan en toont zich ook nu weer in deze compleet nieuwe opera een uiterst inventief gezelschap waarin op een aantrekkelijke manier eigentijdse opera wordt gemaakt. De zeggingskracht van hun werk is nog altijd onverminderd groot met een mooie afwisseling van jeugdopera en voorstellingen voor volwassen. Dat het gezelschap onlangs gehonoreerd is met een plaats in de Basisinfrastructuur, de subsidie-eredivisie is dan ook zeer verdiend.