4

Innemende woordkunstenaar Ronald Snijders imponeert

Bij zijn openingszinnen legt hij consequent de klemtoon op de verkeerde lettergrepen. Na drie zinnen besef je hoe moeilijk dat is. En grappig. Pas als hij een andere microfoon heeft, kan hij normaal praten. Als hij een half uur later voor een liedje achter de vleugel kruipt, zit hij weer achter de ‘verkeerde’ microfoon.

Absurdist Ronald Snijders laat in zijn derde programma Welke show zien dat hij een uiterst getalenteerd en veelzijdig kunstenaar is. Bij Pauw beleed hij onlangs zijn liefde voor Toon Hermans en dat is terug te zien, bijvoorbeeld als hij met een microfoonsnoer een kruk omgooit. In zijn vorm is Snijders uniek. Beetje cabaret, beetje standup, beetje muziek en uiteraard zijn forte, veel taalgrappen die de hele avond in sneltreinvaart over je heen blijven buitelen.

Hij schreef zijn programma samen met Fedor van Eldijk met wie hij De Schrikkelkalender en het woordenboekje De Alfabetweter maakte. Welke show kent geen dijenkletsers, maar dit programma biedt veel aanstekelijk aangenaam vertier. Hij is inmiddels befaamd om het uitvinden van nieuwe woorden. Zo heet een dikke actrice tonijlpaard, is Anouk zwangeres en is een benefietkeeper een keeper die voor het goede doel staat, wat overigens uit zijn vorige programma afkomstig is. Het leukste van al die neologismen was Aarzelkaas. Dat zijn k's waarvan je twijfelt of ze toch c's hadden moeten zijn.

De grapdichtheid is enorm en dat lang niet elke grap even sterk is, lijkt geen probleem te zijn. Dat zit vooral in de innemende podiumpersoonlijkheid van Snijders. Zelfverheerlijking, een aandoening waar veel collega’s aan leiden, is hem vreemd. Bovendien kan Snijders zingen. Hij doet dat af en toe en soms zijn die liedjes maar half af, zo lijkt het. Of beginnen ze telkens opnieuw. Bram Knol op drums en Erik Verwey op toetsen stuwen Snijders lekker op. Tegen het einde blijkt hij ook nog eens lekker te kunnen dansen. Welke show bevat zo de nodige intermezzo’s, soms ook met lichteffecten, waardoor Snijders -met dank aan de subtiele regie van Niels van der Laan- je voortdurend bij de les houdt.

Welke Show, Ronald Snijders, 11 november De Kleine Komedie Amsterdam. Te zien t/m 29 april.