Mooi is dat de liefde voor dans de hele voorstelling lang prachtig voelbaar blijft.  Foto:Annemieke van der Togt
2.5

Nureyev - De Theater BV

Inkijkje in het leven van een sterdanser

21 februari, DeLaMar, Amsterdam

19 mei 2023

Het is een mooi idee: Sterdanser Nureyev laten vertellen over zijn leven, omringd door twee dansers die onder meer stukjes uit het fameuze La Bayadère laten zien met acteur en ex-danser Jan Kooijman als Nureyev.

Nureyev die in 1961 vluchtte uit Rusland, stierf in 1993. Talloze boeken over zijn carrière en zijn persoonlijke leven zijn volgeschreven. Ook in Nederland was Nureyev een graag geziene gast. Hij werkte samen met Alexandra Radius en Han Ebbelaar en Hans van Manen bij Het Nationale Ballet. In het script van Allard Blom speelt dit echter geen rol.

Die tekst is weinig gelaagd en de regie van Martin Michel biedt, afgezien van enkele aardige danspassages, weinig verrassingen. Daarbij oogt het soms ook wat mallotig om de twee dansers Kiran Gezels en Nehanda Péguilla eindeloos te laten luisteren naar de verhalen van Kooijman die als Nureyev terugblikt op zijn tumultueuze leven. Soms is hij hun choreograaf, soms is hij danser maar ook is hij de verliefde vereenzaamde man die ook nog eens aids krijgt.

Met zijn verleden als danser en acteur lijkt Kooijman een ideale vertolker van de rol van Nureyev. Maar tekst en regie maken het Kooijman niet makkelijk. De acteur blijft veelal in hetzelfde register zijn verhaal vertellen en waar dat bij aanvang nog wel boeit, wordt het op een gegeven moment saai. Wel mooi is dat de liefde voor dans de hele voorstelling lang prachtig voelbaar blijft. Ook is het inkijkje in het leven van een sterdanser wel aardig om mee te maken. Maar de voorstelling weet helaas niet echt te raken.