Identiteit speelt een grote rol in de voorstelling; foto: Jean van Lingen
4

Door de schaduw heen – Dilan Yurdakul/Theater Bellevue/Likeminds

Indrukwekkende en persoonlijke solo

1 november in Theater Bellevue in Amsterdam.

Alleen in Bellevue t/m 23 november.

Ze balanceert op de randen van het tapijt. Steeds meer rondjes. De dunne lijn tussen ‘normaal zijn’ en ‘die gekke Turk’, tussen twee nationaliteiten, tussen manisch en depressief. In Door de schaduw heen beeldt actrice Dilan Yurdakul op indrukwekkende wijze haar depressie, manie en de zoektocht naar de wortels daarvan uit.

Identiteit speelt een grote rol in de voorstelling en in Dilans leven. Is ze Turks of Nederlands of allebei of juist niet? Waar hoort ze bij? Wie is ze? Haar opa was ook depressief en hij is het die Dilan aanzet tot het onderzoeken van de oorsprong, in plaats van pillen te slikken. Mede uit dat onderzoek komt deze voorstelling voort.

Ze begint klein, zacht, in het halfdonker, half pratend, half rappend in de microfoon. Roze hoodie aan, capuchon op, onzichtbaar zijn. Ze voelt ‘pijn in haar zijn’ en laat het publiek het hele uur duidelijk meevoelen. Mede door het vele herhalen van woorden en zinnen brengt ze haar ‘doordraaien’ goed over. Dit herhalen komt ook terug in het proberen vast te houden aan een vast stramien, zoals in de fitnesslessen die ze geeft. Alle passen in een strak ritme uitvoeren, totdat het niet meer gaat en de uitputting en chaos in haar hoofd het overnemen.

Het decor is groots in zijn kleinheid. Op het midden van de vloer staat een kleine, met tapijt beklede, kamer, met twee stoelen en een bijzettafeltje. De twee muren worden ingenieus voor meerdere doeleinden gebruikt. De ene muur bestaat alleen uit het raster, waaraan drie verschillende gordijnen met een grote foto erop hangen, die elk op een ander moment in de voorstelling getoond worden. Het op dat moment dichtgedane gordijntje dient ook als verhulling van de zich omkledende Dilan. Deze vindt plaats achter ‘de kamer’, maar krijgen we mee door in de spiegel te kijken die erboven hangt. Naast deze interessante vormgeving is ook het mooie gebruik van licht en donker van toegevoegde waarde.

Dilan volgt steeds meer haar eigen pad, en het getuigt van lef en talent om daar uiteindelijk een voorstelling als deze van te maken.