Fascinerende videobeelden van Douwe Dijkstra . Foto: René den Engelsman
4

Plant - Nynke Laverman

Indringend muziektheater over mens en natuur

15 oktober, De La Mar Theater Amsterdam

22 december 2021

‘Ik weet niet hoe het verder gaat’ zegt de zangeres na ruim een uur. We hebben dan al ruim tien nummers gehoord van een prachtig zingende Nynke Laverman. Het blijkt het begin van een aangrijpend uitgesproken bekentenis over machteloosheid over hoe het verder moet met de aarde.

Plant is de naam van haar zesde cd en gaat over de relatie tussen mens en natuur. Die stemt natuurlijk tot weinig vrolijkheid, maar Plant is geen dystopische voorstelling geworden. Wel is het een wanhoopskreet vervat in anderhalf uur schitterende muziek waarbij Laverman uiterst smaakvol wordt begeleid door Sytze Pruiksma op toetsen en slagwerk. Your Ancestor is een gesprek met haar achter- achterkleinkinderen waarin ze zich excuseert voor de puinhoop die wij als homo economicus op de planeet hebben veroorzaakt. In Sabearelân vraagt Laverman zich af wat ze haar kinderen daarover moet vertellen. Het nummer gaat over liefde voor kinderen en voor de natuur. “Alles wat ik sizze kin, is dat leafde net stikken kin” ofwel “Wat ik zeker weet, is dat liefde nooit stuk gaat.”

Op het podium hangen lange stroken gaasdoek waarop naast uit het Fries vertaalde teksten, fascinerende videobeelden van Douwe Dijkstra geprojecteerd zijn die vooral laten zien welke invloed de mens op zijn omgeving heeft. Maar ook zien we daartussendoor danseres Dunja Jocic die tegen het einde van de voorstelling fraai geprojecteerd wordt op de buik van Laverman. Koos Terpstra deed eindregie in deze uiterst verzorgde productie.

Met bewonderenswaardige ambitie en wars van trends heeft Nynke Laverman sinds haar debuut in 2004 een heel eigenzinnig oeuvre ontwikkeld waarin de zangeres zich vaak opstelt als ontdekkingsreiziger. Haar zeggingskracht is groot en haar performance heeft een indringende kracht die minstens zo sterk is als die van Wende.

Mooi zijn de verschillen in muzikale dynamiek, met soms verstilde pianoklanken, maar ook stevig stuwende percussie en elektronica. Laverman kan prachtig fluisterzingen, maar ook flink uithalen en toont daarin altijd een enorme beheersing. Plant is van zeer grote klasse.