Steef’s Operette Uurtje – Steef de Jong/Groots en Meeslepend
5

Hoogstaand en hilarisch operettespektakel van karton

3 december in Theater Bellevue te Amsterdam

t/m 17 december alleen aldaar

Hilarisch, hoogstaand op alle niveau's én leerzaam: dat is Steef’s Operette Uurtje. Steef de Jong maakt dit seizoen twee voorstellingen over de mythe van Orpheus, waarvan dit de eerste is. Hij legt de lat meteen heel hoog voor de tweede Orfeo, een drama van karton.

Van Orpheus’ mythe waarin hij zijn vrouw Eurydice uit de onderwereld wil terughalen zijn vele versies gemaakt, door componisten, toneelschrijvers en filmmakers. De Jong speelt een eigen versie, gebaseerd op Orphee aux enfers van Jacques Offenbach, de allereerste operette en vooral bekend van de wereldberoemde cancan. Deze cancan vormt in Steef’s Operette Uurtje de slotscène en is de kers op de taart van dit indrukwekkende spektakel dat geen seconde verslapt.

De voorstelling van een uur is ontzettend knap in elkaar gezet. Dat geldt voor de opbouw, de rekwisieten, de exorbitante kostuums en decorstukken die vrijwel allemaal van karton zijn gemaakt. Deze kartonnen kunstwerkjes zorgen voor veel verrassingseffecten: van een badmintonshuttle is een vlieg gemaakt, een tennisracket vormt de basis voor een hert en het masker van Orfée bevat een getekende viool.

De Jong bedacht en maakte alles zelf en speelt in zijn eentje de hele operette. Het is bewonderenswaardig hoe hij steeds switcht tussen de verschillende rollen en daarbij ook regelmatig een andere (zang)stem gebruikt. Ook zijn gezichtsuitdrukkingen past hij makkelijk aan aan het personage dat hij op dat moment speelt. Je kunt niet anders dan lovend zijn over deze talentvolle theatermaker en uitkijken naar zijn tweede Orfeo-voorstelling.

Orfeo, een drama van karton gaat op 3 maart 2018 in première in De Toneelschuur te Haarlem.