Met zijn openingslied zit de stemming er meteen in. Foto: Roy Beusker
4

Voor iedereen beter - Richard Groenendijk

Hilariteit en waardevolle overpeinzingen

17 maart 2022 in Schouwburg de Meerse in Hoofddorp

mei 2023

Tegen het einde zingt Richard Groenendijk een prachtig lied: Er stroomt altijd wat november door mijn bloed, een referentie naar zijn karakter dat zowel een lichte als een zware kant bezit. Voor iedereen beter draait om meer tegenstellingen, met als grootste de strijd tussen zijn gedachten ‘Zie mij!’ en ‘Laat me met rust’.

Dit komt in de opening direct naar voren. Wanneer de gordijnen opengaan, verschijnt voor ons een rijkelijk gedecoreerde, statige slaapkamer, inclusief kroonluchter, een geschilderd familiewapen op de achterwand en een enorm bed, met daarin Groenendijk met een Nederlands vlaggetje in zijn hand. Hij zet een dijenkletser in Daar zal je me hebben! en de stemming zit er meteen in. Maar onder deze hilariteit, lichtheid en hoge grapdichtheid die de hele voorstelling domineren, stipt de cabaretier wel degelijk relevante thema’s aan zoals de vrijheid van meningsuiting (“Assertiviteit is iets anders dan brutaliteit”), genderdiversiteit en de nog steeds in Nederland aanwezige homohaat.

Mooi is ook het gedeelte waarin hij verhaalt over zijn vrijwilligerswerk als verpleegkundige in het Erasmus MC. Door kleine anekdotes uit hij indirect kritiek op de huidige maatschappij waarin alles groots en interessant moet zijn. In het voor de Annie M.G. Schmidtprijs genomineerde nummer Ik hoop het wel toont Groenendijk ook kwetsbaar te kunnen zijn. Maar het is ook héérlijk om te luisteren naar zijn verhalen over BN’ers en het Musical Awards Gala, met een kapotte autocue en een niet goed lopend gesprek met ITA-regisseur Ivo van Hove.

Wanneer op de eerste rij een ouder echtpaar tijdens de voorstelling met hun zoon aan het appen is, blijken ook weer zijn sterke improvisatiekwaliteiten als hij besluit de zoon live op te bellen en meteen de lachers weer op zijn hand heeft. Zijn humor is echter nooit venijnig en gaat nooit ten koste van iemand. Groenendijk pakt het publiek van de eerste tot de laatste minuut in, waarbij de harde lach overheerst, maar ook ruimte is voor zachtheid en waardevolle overpeinzingen.