Innemende, sterke performers die je voortdurend op het verkeerde been zetten. Foto: Ben van Duin
4

Real Boys - More Dogs / Orkater

Hilarisch georkestreerde chaos

19 september in Theater Bellevue,Amsterdam

29 oktober 2020

Vijf talen, vijfstemmige zang, bravoure, anarchie, verwarring, absurdisme, muzikaliteit, dialoog, en nog veel meer. Ogen en oren worden op buitengewoon aantrekkelijke en amusante wijze flink aan het werk gezet in Real boys. Je zou het kunnen zien als een hilarische poging om musical te maken. Hoewel.. virtuoos muziektheater dekt de lading beter.

Real Boys is een knappe en zeer verraderlijke voorstelling, want ook al ls het voortdurend een chaos op de speelvloer, alles lijkt zeer zorgvuldig georkestreerd. Wat zien we eigenlijk? Vijf mannen in prachtige,malle kostuums, opgesteld als een popband spelen dat ze een muzikale voorstelling maken over Pinokkio. Telkens leggen ze de actie stil voor overleg of ruzies. Daarbij gaat het over van alles. Van Heidegger tot Nietsche en Lennnon en natuurlijk over de vraag: is het eigenlijk wel fijn om een echte man te zijn of ben je beter af als pop zoals Pinokkio?

More Dogs is een Vlaams collectief dat ik anderhalf jaar geleden voor het eerst zag met het uiterst originele Zeitgeber. De verbazing over de enorme veelzijdigheid van deze vijf Vlamingen verraste mij in Real boys opnieuw, terwijl deze voorstelling sterk verschilt van hun fraaie debuut. De vergelijking met dat andere uiterst creatieve ook aan Orkater gelieerde collectief, Lars Doberman, dringt zich op. Wat een getalenteerde mannen en wat kunnen ze veel. In spel, instrumentbeheersing en ook puur vocaal is alles wat ze doen geweldig. Moeiteloos hanteren ze stijlcitaten van Tom Wais, Laurie Anderson en Frank Zappa, maar wel op volstrekt authentieke wijze.

Daar komt bij dat Viktor De Greef, Gode Kempen, Robin Keyaert, Julien Neirynck en Elias Vandenbroucke allemaal innemende, sterke performers zijn die je voortdurend op het verkeerde been zetten. Soms schieten ze de toeschouwers te hulp en leggen ze uit wat ze aan het doen zijn. Dat is reuze komisch en lijkt vooral grappig bedoeld, maar tegelijkertijd hebben hun teksten ook een serieuze inhoud. Persiflage of niet, More dogs zorgt met Real Boys voor een uiterst gelaagde en geslaagde voorstelling waarin intelligentie en toegankelijkheid gecombineerd worden op een manier die je slechts zelden ziet. Mooi hoe Orkater alweer hoog scoort in zijn jong-talent-serie Nieuwkomers.