Heerlijke, uitzinnige show van hoog niveau, foto: Bart Grietens
4

Show must go on – Stephanie Louwrier.

Het temmen van het beest

Gezien op 22 september in Theater Bellevue in Amsterdam.

25 november

Bergen gouden confetti worden over haar heen gestrooid, ze is officieel ‘probleemgeval’ af. Geen drankprobleem meer. Even lijkt alles door het afronden van de twee jaar therapie opgelost te zijn. Maar daar komt hij weer aangeslopen, in de vrijwel allesoverheersende duisternis: het beest. In de weergaloze scène die volgt zijn Louwriers lichaamshouding, (lied)tekst, kostuum, muziek en lichtplan perfect op elkaar afgestemd en smeekt het beest, haar verslaving, of hij weer héél eventjes los mag.

Hiervóór hebben we lange tijd de uitbundige, extravagante Louwrier aan het werk gezien, met typetjes, overdrijvingen en ironie. De stijl waarin ze al vaker heeft bewezen goed te zijn. Op het kleine, ronddraaiende podiumpje in het midden van de vlakke vloer hangt een glittergordijn en speelt ze onder meer een scène als de fles Lambrusco die ze zo vaak drinkt. Ook haar vriend is aanwezig, zij het als bordkarton. Hij was het die haar vroeg of ‘haar volgende voorstelling niet eens over haar drankprobleem moest gaan’. Nee, ze drinkt nooit in haar eentje, of elke avond, maar als ze eenmaal begint, kan ze moeilijk stoppen.

En dus maakte ze Show must go on, waarin ze niet erg ingaat op de achterliggende redenen van haar verslavingsgevoeligheid, maar vooral toont hoe ze haar beest probeert te temmen en wat ze doormaakt als ze dronken is. Wat wij allemáál doormaken als we in een roes zitten, want Louwrier is natuurlijk niet de enige die behoefte heeft aan verdoven. De voorstelling in regie van Casper Vandeputte, is snel, persoonlijk, humoristisch en geregeld zelfs hilarisch. Louwrier toont regelmatig, met sterke ondersteuning van muzikant Christiaan Verbeek, hoe muzikaal en veelzijdig ze is. Ze betrekt het publiek geregeld enthousiast bij haar verhalen.

De voorstelling had bondiger gekund. Vooral het laatste deel - waarin ze overigens wel knap uitspeelt hoe het er op haar familieweekend aan toe gaat - duurt te lang. Ook is niet alle publieksparticipatie even sterk. Dat neemt echter niet weg dat Show must go on een heerlijke, uitzinnige show van hoog niveau is.