De weinige acteurs die nog niet zijn opgepakt, spelen in seksclubs, foto: Merlijn Doomernik
4

Het is maar een peepshow - Wart Kamps, Stephanie Louwrier

Heerlijke satire vol grootse gebaren

22 augustus Theater Bellevue in Amsterdam

30-9 Den Haag, 3-10 Amstelveen, 14-10 Meppel

Hans Kesting is geliquideerd vanwege een monoloog op de Dam. Tijdens een razzia bij Toneelgroep Oostpool zijn vele theatermakers opgepakt. Freek Bartels en Willem Nijholt zijn al tijden vermist en waarschijnlijk naar het buitenland gevlucht. Welkom in de fictieve toekomstige wereld van Het is maar een peepshow, waarin cultuur bij wet verboden is.

De fijne tekst van Bart van den Donker en het over-the-top-spel en de chemie tussen Wart Kamps en Stephanie Louwrier smelten in regie van Esther Habbema samen tot heerlijke satire met een kern van ernst. Theaters zijn vernield, kunstopleidingen gesloten en wie ook maar een kleine culturele uiting aandurft, wordt zonder pardon gefusilleerd of moet in een strafkamp in Limburg asperges steken. De weinige kunstenaars en acteurs die nog niet zijn opgepakt, zijn underground gegaan, onder meer in seksclubs, die nog wél mogen bestaan. Zo ook de twee gerenommeerde acteurs Hester (Louwrier) en Leander (Kamps), die optreden in een peepshow, inclusief leren pakjes, rode hoge laarzen en voorbinddildo’s, om zo hun theatrale driften nog redelijk stiekem te kunnen uiten. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. Mooi komt naar voren dat acteren nou eenmaal in hun DNA zit. Ze drijven de spot met de vele gebakken lucht en zelfverheerlijking die volop deel was van de ‘vroegere’ culturele wereld, maar tonen ook vooral de innerlijke noodzaak om te spelen.

Het spel van Kamps en Louwrier zit vol grootse, theatrale gebaren en mimiek. Het is echter nergens té; tekst, spel en ambiance passen naadloos in elkaar en er is ook ruimte voor verstilling. Een voorstelling als deze kan al snel verzanden in flauwe humor en meer van hetzelfde, maar dankzij de originele tekst en goed getimede afwisseling blijft het aantrekkelijk. Van den Donker schreef een fijn script met venijnige steekjes onder water naar het huidige cultuurbeleid en het toekomstige Fonds Tegen Podiumkunsten, “waar alleen de naam veranderd hoefde te worden, maar de mensen konden blijven zitten”. Het is maar een peepshow is een feestje en toont op hilarische wijze het belang van cultuur aan. Opdat het maar nooit zover zal komen.

**** Het is maar een peepshow. Gezien op 22 augustus in Theater Bellevue in Amsterdam. Voorlopige tour:

30 september - Theater aan het Spui, Den Haag www.hnt.nl/voorstellingen/4005/Sssst_'t_is_maar_een_peepshow/Wart_Kamps_Stephanie_Louwrier_Esther_Habbema/

3 oktober – Schouwburg Amstelveen