De Warme Winkel/Nederlands Kamerkoor- Gesualdo
3

Grote schoonheid en platte scènes

24 juni, Stadsschouwburg Amsterdam

14 december

Het idee voor deze productie kwam van het Nederlands Kamerkoor. Directeur Tido Visser is een groot liefhebber van de in ons land toch niet geweldig bekende Italiaanse componist Gesualdo, schepper van schitterende, vaak hemels klinkende madrigalen, maar ook iemand met bizarre seksuele voorkeuren en de moordenaar van zijn vrouw en minnaar. Visser is ook fan van De Warme Winkel en na een 'auditie' gingen koor en gezelschap samen aan de slag.

Bij aanvang wordt een podiumpje het speelvlak opgereden met drie naakte spelers. Ward Weemhoff bespeelt de lichamen als een percussie-instrument. Dan leest gastspeler Florian Myjer een brief voor van de directeur van het Nederlands Kamerkoor aan een zanger over de plannen voor deze productie. Typisch Warme Winkel. De koordirecteur roemt het gezelschap en vermoedt dat de samenwerking verrassend zal zijn. Onderwijl wordt Myjer door zijn medespelers pijnlijk in allerlei bochten gevouwen. Het levert een hilarische situatie op.

De scènes die volgen zijn soms verbluffend zoals het moment waarop twee mensen tongen rond een scherpe schaar close up schaar gefilmd worden. Ook een van boven gefilmde Bijbelse scène met krioelende lichamen is een lust voor het oog. De dubbele moord daarentegen is zeer plastisch in beeld gebracht en ronduit plat met meters hoog spuitende bloedfonteinen.

De madrigalen worden op krachtige, verfijnde wijze gezongen. Het is van een grote schoonheid. Het is verbazend dat muziek die vierhonderd jaar oud is, zo verrassend eigentijds klinkt.De verschillende scènes slepen zich na verloop van tijd een beetje naar het einde toe, ondanks dat taferelen en muziek wel steeds meer geïntegreerd worden. Maar als geheel is Gesualdo nogal fragmentarisch en wordt een vloeiende lijn in de voorstelling node gemist. Dat is erg jammer, maar die mooie momenten zijn wel heel erg mooi.

Gesualdo was te zien tijdens het Holland Festival en is ng te zie 7-9 augsutus tijdens Festival Bouevard in Den Bosch en in november en december nog in Rotterdam, Utrecht en Den Haag.