Regisseur René Geerlings zet met BullyBully een waardige opvolger van succesvoorstellingen Gezocht: konijn, Aaipet en Pak’m neer
4

BullyBully (3+) – Maas Theater en Dans

Grappig en educatief

2 maart 2022 in Podium Hoge Woerd in Utrecht.

8 mei

Herkenbaar en vermakelijk: peutervoorstelling BullyBully draait om twee wereldleiders die elkaar in alles de loef proberen af te steken. Bij binnenkomst verwelkomen ze ons al wuivend in een strak afgekaderd decor: aan de ene kant van de streep is alles, inclusief de man zelf, groen. Aan de andere kant waar de tweede wereldleider naar ons zwaait, is alles roze. Regisseur René Geerlings zet met BullyBully een waardige opvolger van succesvoorstellingen Gezocht: konijn, Aaipet en Pak’m neer.

Acteurs Sue-Ann Bel en Henke Tuinstra, beiden met grote, zwarte opplaksnor, weten de kinderen met hun hilarische en snel veranderende mimiek en slapstickbewegingen met zich mee te nemen in het verhaal. Ook al worden er vrijwel geen begrijpelijke woorden gebruikt, het is heel duidelijk wat er gaande is: de twee wereldleiders proberen elkaar in alles af te troeven en de winnaar te zijn. Zwaait Roze Wereldleider met een roze vlag met daarop zijn eigen beeltenis? Dan komt zijn groene tegenstander snel met een groene vlag die nog veel groter is en probeert hij met de vlag de ander uit het zicht te houden. Zegt de een welles, dan zegt de ander nietes, wat uitmondt in een mooi gezang dat de kleintjes in de zaal kennis laat maken met een vereenvoudigde versie van klassieke operazang. Met een korte choreografie met vlaggen stippen de makers ook de theatervorm dans even aan, evenals met een dansbattle, waarbij onder meer Beyoncé en Michael Jackson langskomen. Deze korte kennismakingen zijn mooi verweven in de drie kwartier durende voorstelling.

De strijd komt tot een climax als de Groene wereldleider het gebeeldhouwde portret van meneer Roze vernielt, en deze daarop hetzelfde doet met het groene beeld. De verdrietige klaagzang van Roze mondt uiteindelijk uit in een mooi duet, waardoor de twee de ruzie bijleggen, samen hun beelden weer - met gemixte kleuren – opbouwen en er uiteindelijk zelfs een liefdesbaby ten tonele verschijnt. De boodschap is helder.