Soumaya Ahouaoui, BIlly de Walle en André Dongelmans, foto: Phile Deprez
3

HNTJong, Stadsschouwburg Utrecht, Illusionary Rockaz Company - Erik of het klein insectenboek (8+)

Geweldige aankleding en veel spelplezier

22 december, Stadsschouwburg Utrecht

5 maart 2023

Erik of het klein insectenboek uit 1941 is het beroemdste boek van Godfried Bomans en verschillende keren bewerkt voor tv en film, de laatste keer in 2004. Regisseur Noël Fischer die zo imponeerde met Trojan Wars zag natuurlijk mogelijkheden voor visueel spektakel. Dat is dan ook veruit de sterkste kant van deze vrolijke familieproductie. De inhoud komt er bekaaid af.

Fischer vroeg Jibbe Willems om een tekstbewerking die het verhaal naar het nu brengt. Hij maakt van Eric een verveeld tv-kijkend jochie in spidermanpak dat zijn overleden vader mist. Pas als hij het scherm is ingekropen en op avontuur gaat in insectenland komt hij tot leven. Maar dat duurt best een tijd. Billy de Walle als Erik doet zijn best, maar maakt eigenlijk weinig spannends mee waardoor de voorstelling moeilijk op gang komt. Het publiek kan zich intussen wel vergapen aan uitzinnige kostuums en een wonderschone animatievideo van Catharina Scholten die het hele achtertoneel in beslag neemt. De voorstelling oogt prachtig.

Er is veel speelplezier bij de acteurs. Vooral André Dongelmans en Soumaya Ahouaoui zijn daardoor hartverwarmend grappig. Zoals alle acteurs, spelen zij meerdere rollen. Dongelmans is onder meer slak en eendagsvlieg. Met beide creaties scoort hij uitstekend. Het malle, hobbelige loopje van zijn slak is hilarisch en zijn tekstbehandeling werkt op de lachspieren. De eendagsvlieg eist ook direct sympathie op en is bovendien goed voor een heerlijke sterfscène. Ahouaoui is samen met Emma Vermeulen een heerlijk duo doodgravertjes maar speelt ook mug en vlinder. Als mug is ze vooral erg stoer en dat gaat haar heel goed af. Maar ook de gekkigheid van haar doodgravertje is verrukkelijk.

Naarmate de voorstelling vordert speelt de tegenstelling mens en dier en aandacht voor de natuur een steeds grotere rol. Heel ver gaat dat allemaal niet en dat maakt de voorstelling wat dunnetjes. Vorm en inhoud zijn hier minder in balans dan in Charlie and the Choclate Factory, ook een groots opgezette familievoorstelling. Erik of het klein insectenboek moet het vooral hebben van de geweldige aankleding en het fijne stel spelers. Zij zorgen samen met de dans van de Illusionary Rockaz Company voor een fantasierijke en lekker uitbundige theateravond. Maar met een scherpere tekst had er meer ingezeten.