4

Gewaagde en geslaagde Albee-bewerking van Maas Theater

Geen bank op de speelvloer en de drank is vervangen door spekkies in deze voorstelling voor 6-plussers met een prachtig bos op het achtertoneel met een olijke knipoog naar Roodkapje.

Moniek Merkx vindt dat kinderen moeten leren om ruzie te maken en bewerkte Who’s afraid of Virginia Woolf van Albee voor zesplussers. Een gewaagde onderneming want het gaat er bepaald niet zachtzinnig aan toe.  Virginia en Woolf worden prachtig gespeeld door Niek van de Horst en Manon Nieuweboer. Hun ruzies en scheldpartijen leveren bij de kinderen in het publiek steevast hilariteit op. Nick en Honey, het jonge stel dat op bezoek komt, worden vrijwel woordeloos, maar met bizarre dansjes en bewegingen stijlvast gespeeld door Marieke Dermul en Ayrton Fraenk.

Het verzonnen kind van George en Martha krijgt hier tegen het einde van de voorstelling verrassend vorm in de opkomst van een tienjarig meisje dat de rol van vredestichter krijgt. Ben niet bang is een komische, flink absurde voorstelling die kinderen op ironische, maar ook esthetische wijze laat zien hoe grote mensen elkaar naar het leven kunnen staan. Dat de kinderen hier dus vooral om moeten lachen is wellicht een geruststelling voor ouders die deze voorstelling bezoeken. Daarmee is Ben niet bang ook aangenaam indringend.

Ben niet bang (6+) van Maas Theater, gezien op 24 oktober in De Krakeling. Nog te zien t/m 10 januari in Nederlandse theaters.

Maas acteurs en dansers aan het woord over hun werk. Luister hier naar hoe Art Srisayam en Abdelkarim el Baz hun droom waarmaakten om op het toneel te staan.