4

Gestileerde Phaedra’s love van Nina Spijkers

De sobere klanken van een fraai vierstemmig gezongen Creep van Radiohead passen fraai in de tekst van Sarah Kane. Het geeft lucht en dat is prettig, want Phaedra’s love is een heftig verhaal.

De intrige draait om over koningin Phaedra die verliefd is op haar stiefzoon prins Hippolytus. Maar die is vooral verveeld en doodt zijn tijd met tv, games, hamburgers en seks. Phaedra gaat tot het uiterste om zijn liefde te krijgen en schuwt daarbij geen geweld. Sander Plukaard en Bien de Moor geven fraai gestalte aan beide personages. Spijkers regisseert heel gestileerd. Vaak is Kane rauw en lelijk, hier niet. De gruwelen na Phaedra’s dood tijdens de volkse opstand trekken op fraaie tableaus voorbij. Net als de beelden waar Hypplytus zo graag naar keek. Spijkers is pas 26, benieuwd wat ze nog meer in haar mars heeft.

Phaedra’s love – Toneelschuur Producties, 23, 24 sep Haarlem, Toneelschuur; vr 25 sep, Amersfoort, Lieve Vrouw, 2,3 okt Schouwburg Rotterdam, 6,7 okt Utrecht,Kikker; 8 okt Almere, Corrosia; 13 t/m 15 okt Amsterdam, Theater Bellevue, www.toneelschuurproducties.nl

Nina Spijkers (26) is één van de vaste regisseurs bij Toneelschuur Producties. In 2014 studeerde zij af met Kwartet van Heiner Müller dat juichend werd ontvangen. Spijkers over Sarah Kane: ‘Het is best lastig om de ogenschijnlijke tegenstellingen in deze toneeltekst helder over het voetlicht te brengen. Hippolytus lijkt een onaangename man, maar hij is heel erg eerlijk. De liefde van Phaedra wijst hij af, maar dat is vooral om haar te redden. Zij is volgens Hippolytus beter af zonder zijn liefde. Haar zelfmoord is uiteindelijk een cadeau aan hem. Phaedra’s love nodigt uit tot cynisme, maar dat wil ik niet. Dan wordt het topzwaar en kun je mensen niet meer raken.”

FOTO Sanne Peper