Breaking fake news - Meral Polat en Eran Ben-Michaël
2

Geen nieuwe inzichten

12 december in Theater Bellevue, Amsterdam

30 december

De scoringsdrift van televisiemakers is niet echt een origineel onderwerp. Hoe fake news de perceptie van de waarheid, danwel alternatieve feiten, de meningsvorming beïnvloedt, is eveneens een inmiddels afgekloven thema, ook in theatervoorstellingen. Breaking fake news begint dan ook eigenlijk met twee tegendoelpunten. Die achterstand wordt niet ingehaald.

Meral Polat en Eran Ben-Michaël zijn goede acteurs naar wie het altijd prettig kijken is. Zij is een multitalent dat zich de afgelopen jaren op uiteenlopende wijze indrukwekkend heeft gemanifesteerd. Hij is vooral bekend door zijn samenwerking met George Tobal, maar bekwaamt zich daarnaast in regie, ook in het jeugdtheater.

De speelstijl die de twee hanteren is sterk geënt op het werk van George & Eran dat we kennen uit hun trilogie over de wereldvrede. Op de zaal spelen, af en toe uit hun rol stappen en de indruk wekken dat hun dialogen allemaal spontaan zijn, terwijl het uitgeschreven tekst betreft. Die tekst, geschreven door Johan Fretz, is het probleem van deze voorstelling.

In Breaking fake news zijn we getuige van de opnames van een actualiteitenshow in een televisiestudio waarbij Polat presentator is en Ben-Michaël de eindredacteur speelt. Vlak voor de uitzending komt een bericht binnen over een mogelijke kaping van een vliegtuig met bestemming Paramaribo met Mark Rutte aan boord. Daar tussendoor loopt een gesprek tussen Meral en Eran als zichzelf dat gaat over liegen, waarheid en de interpretaties van gebeurtenissen. Dat is best aardig gevonden, zeker als het gaat over hoe Meral met haar Koerdische achtergrond het televisienieuws ondergaat.

Maar die vondst is mager uitgewerkt. In een opeenstapeling van vrij platte plotwendingen zien we hoe de twee rommelen met feiten en waarheden. Dat levert discussies op die nauwelijks interessant zijn en bepaald geen nieuwe inzichten geven op deze actuele thematiek. De vlotte regie van Liesbeth Coltof en het innemende spel van de twee acteurs kunnen daar weinig aan veranderen.

t/m 30 december in Theater Bellevue in Amsterdam als lunchvoorstelling