Adriaansz vertelt met een aanstekelijke energie; foto: Jean van Lingen
4

BEIGE – Sheralynn Adriaansz/Likeminds.

Geen discriminatie meer als iedereen beige is

Gezien op: 

2 oktober in Bijlmer Parktheater in Amsterdam.

Te zien t/m: 

5 december 2020

In 2019 presenteerde Sheralynn Adriaansz een vooronderzoek van BEIGE op het Over het IJ Festival. Nu toert ze met de volledige versie langs de theaters en na alle Black Lives Matter-protesten is de voorstelling nog urgenter geworden. Adriaansz vertelt met een aanstekelijke energie en leert je verschillende dingen over zwart-zijn, discriminatie en het verenigen van verschillende achtergronden.

Foto - Marion VisserHaar ouders komen uit Suriname en Tanzania. Wanneer blijkt dat Adriaansz zwanger is, wil ze álles over zichzelf, haar roots en haar geschiedenis te weten komen. Ze ziet het als haar moederplicht het kind in haar buik te voeden met kennis. Want hij zal heel anders behandeld worden dan als hij wit was geweest. Leerzaam is onder meer het gedeelte waarin Adriaansz de reactie op haar zwangerschap van mensen in haar omgeving nadoet. “Jullie zullen zulke mooie kindjes krijgen! Met zulk mooi haar! Oooh, ik hóu van halfbloedjes!” Slim omgedacht is de gedachte over ‘beige’ baby’s, voortgekomen uit een zwarte en een witte ouder, net zoals de hare. Wellicht de oplossing voor heel veel problemen, filosofeert Adriaansz. Er zal immers geen discriminatie meer zijn als iedereen beige is.

Adriaansz neemt ons in haar verhalen mee naar haar Tanzaniaanse oma, die niet meer bijkomt van het lachen als ze van haar verbolgen kleindochter hoort dat deze op de markt ‘witte’ is genoemd. Tijdens een familievakantie op Curaçao komt Adriaansz erachter dat ze afstamt van Michiel Adriaanszoon de Ruyter, die een grote rol heeft gespeeld in de Nederlandse slavenhandel. Ze raakt verstrikt in haar achtergronden en denkt er te weinig over te weten. Ze maakt goed duidelijk dat ze naar haar mening nergens echt bij hoort en dat het haar duizelt. Ze droomt van wegvaren naar een beige eiland, zonder zorgen, waar ze zanger Stromae tegenkomt, die haar de hemel in prijst. Dit gedeelte past echter niet zo goed in het stuk; het is té fictief, in tegenstelling tot de rest van de voorstelling en het voegt niets toe. Het slot is echter mooi: de cirkel is rond als de moeder in spe haar kind oproept zoveel mogelijk kennis te vergaren over zijn of haar achtergrond. Net als wat zijzelf dus heeft gedaan.

Meer weten

Genre: