Scrooge
4

Stadsschouwburg Haarlem, Rieks Swarte, Javier López Piñón, Don Duyns, Het Volk

Geëngageerde feelgoodvoorstelling

24 december

6 januari

Dickens zou vast trots zijn op de tintelfrisse Scrooge die de Haarlemse Stadsschouwburg dit jaar produceerde. Vormgever Rieks Swarte, regisseur Javier López Piñón en auteur Don Duyns maakten er een origineel geactualiseerde voorstelling van.

Bert Bunschoten en Wigbolt Kruijver, de mannen van Toneelgroep Het Volk, zijn present als Beuk en Hout en laten diverse artiesten auditeren voor hun jaarlijkse uitvoering van Scrooge. Maar wat ze te zien krijgen bevalt geenszins en uiteindelijk gaan ze zelf spelen met Bunschoten als Scrooge. Kruijver is verteller en ook de stem van Marley van wie Scrooge zijn vrekkige inborst overnam. Maar er zijn ook fijne rollen voor Dennis Rudge, Adam Kissequel en vooral Joy Wielkens.

Het is een prachttraditie die theaterdirecteur Jaap Lampe acht jaar geleden startte. Elke twee jaar produceert de schouwburg een nieuwe interpretatie van het klassieke Dickensverhaal. Na Erik van Muiswinkel, Peter de Jong (Maxi) en Brigitte Kaandorp is deze vierde Scrooge veruit de meest originele. Toegegeven, de problematiek van gender en vluchtelingen is er enigszins bij de haren bijgesleept, maar de protesten op het podium met spandoekteksten als ‘Meer poëzie’, ‘Haarlem Rainbow’ en ‘Weg met de oubolligheid’ maken dat even later toch nog enigszins geloofwaardig.

Hans Thissen leidt fraai het fijn spelende muzikale ensemble Ocobar. Rieks Swarte verzamelde foto’s uit de Victoriaanse tijd en tekende prachtige, uiterst sfeervolle achterdoeken. Ook de grote poppen, Marley is wel vier meter hoog, zijn fraai om te zien. Dan zijn er ook nog zo’n twintig goed spelende en dansende kinderen en geeft Alexander Oliver met zijn striptease-act een grappige invulling aan de Britse panto-traditie. Zo slagen de makers er in, mede dankzij de vlotte regie, om van deze Scrooge een fijne feelgood voorstelling te maken met engagement. Een zeldzame combinatie.