Koffers - Freek de Jonge
4

Koffers - Freek de Jonge

Freek blijft fraai en fier in chaotische try-out

1 december in Theater De Luifel in Heemstede

31 december

'We zijn al twee uur bezig, ik zal wat tempo maken.' Het is de derde try-out van zijn tournee en het is regelmatig rommelig. Vaak heeft hij de teksten bij de hand. De speelhonger is echter zo groot dat zijn publiek hem de wanorde liefdevol vergeeft. 'Het lijkt nog nergens naar, maar het was wel erg leuk vanavond. Ga je wat schrijven?' vraagt hij na afloop als we elkaar eventjes treffen. Dat is niet gebruikelijk bij een try-out, maar hij mompelt dat een artiest met zijn status het niet kan maken om dat niet te willen.

Na recente speciale programma’s in Zeeland en Zaandam en een onlangs verschenen boek is de onvermoeibare Freek al weer doende met een nieuw project. Koffers heet het nieuwe programma naar de gelijknamige cd die onlangs verscheen. Daarop zijn liedjes van onder meer Chuck Berry, Leonard Cohen, Billie Holiday en Tammy Wynette door De Jonge voorzien van Nederlandse teksten. Dat Freek niet zou kunnen zingen is al vaker beweerd, maar die criticasters missen de liefde voor rock & roll, een gevoel dat De Jonge nog altijd sterk in zich heeft. Hij wordt smaakvol en effectief begeleid door bassist Reyer Zwart, slagwerker Rowin Tettero, Jan van Bijnen op gitaar en pianist Maurits Fondse.

De Jonge heeft Koffers verpakt in een radioprogramma waarbij hij gezeten achter zijn laptop de meeste nummers van aankondigingen voorziet. Tussendoor vertelt hij verhalen, soms erg grappig, soms minder, maar altijd meeslepend en met een enthousiasme alsof hij 23 is in plaats van 73. Als hij tussen de nummers door verstrikt raakt in de teksten op zijn i pad doet hij geen enkele moeite de schijn op te houden en kletst zich er altijd weer uit.

Hij verhaalt over zijn jeugd, staat eventjes stil bij Eberhard van der Laan die hij een ontroerend mens noemt. Hij dolt met het publiek in Blueberry Hill en ook vertelt hij op komische en tegelijk aandoenlijke wijze over de vier vrouwen in zijn leven met wie hij iets gehad heeft. Het blijkt de opmaat voor Blijf bij je wijf, een hilarische bewerking van Stand by your man.

Net als toen naar Still the same van Bob Seger is een fijne lofzang is op echtgenote Hella met wie hij al 48 jaar samen is en met wie ‘het liefdesspel nog steeds niet verveelt’. De Jonge sluit af met een prachtige hertaling van I am I Said van Neil Diamond waarin hij zich afvraagt hoe lang hij nog mee kan. Nog vele jaren dus. Zelfs in een chaotische try-out blijft Freek fraai en fier overeind.

Te zien t/m 31 december