4

Moeremans&Sons – Crashtest Ibsen; Pijlers van de samenleving

Fraai slot van Ibsen-vierluik van Moeremans&Sons

11 juni op Oerol

19 juni op Oerol,

De schrijver speelt weer een grote rol, acteurs becommentariëren hun eigen personage en we gaan regelmatig honderdveertig jaar terug in de tijd toen Ibsen zijn drama schreef. Het zijn vertrouwde elementen in het zogenaamde meta theater van Sarah Moeremans die ook in deze vierde Crashtest van Ibsen de sfeer bepalen.

Karsten Bernick is een slimme, snelle ondernemer die grote geheimen bewaart. Als zijn ex Nora, verwijzend naar een van Ibsens bekendste toneelwerken, met haar man Johan na een verblijf van vijftien jaar terugkeert uit de Verenigde Staten, gaat zijn koninkrijk wankelen en wordt hij ontmaskerd. Dit ontaardt in een discussie over de pijlers van de samenleving. Deze gedachtewisseling wordt wel heel erg breed uitgesponnen en dat is erg jammer. De voorstelling is tot dan toe snel, geestig en geheel in lijn met de eerdere Chrash test Ibsen voorstellingen van Moeremans & Sons, waarbij de spitsvondige teksten steevast geschreven zijn door Joachim Robbrecht.

Grappig is de verwijzing naar West Side Story die ook goed is voor een grote Amerikaans-Noorse vlag die over de tribune naar beneden wordt gerold waarna de acteurs in een aandoenlijke vlaggenparade door het zand stappen. Dat de discussie niet tot een bevredigende uitkomst leidt, wordt onderstreept doordat de voorstelling eindigt met alle acteurs in een luchtkasteel.

Met Crash test Ibsen: Pijlers van de samenleving komt een eind aan Moeremans & Sons onder meer omdat Sarah Moeremans deel uit gaat maken van de artistieke staf van Oostpool waar ze ook grote zaal voorstellingen gaat maken. Ik ben nu al benieuwd wat ze daar gaat maken.