Minne Koole, Kim Karssen, Nancy Masaba en Kenau Visscher spelen zowel jongens als meisjes. Foto: Sanne Peper
4

Meisjes pakken de jongens (8+) - De Toneelmakerij

Fraai geregisseerde productie vol spelplezier

14 november 2021 in De Krakeling, Amsterdam

29 december 2021

De voorstelling Meisjes pakken de jongens van de Toneelmakerij wordt aangekondigd als een stoere schoolpleinkomedie maar in deze productie, die inderdaad heel grappig is, wordt ook een serieus thema behandeld, namelijk vooroordelen over typisch meisjes- en jongensgedrag en dwingende gendernormen.

We zien meisjes die zich druk maken over uiterlijkheden, roddelen en niet zo goed voor zichzelf op kunnen komen. De jongens zijn ruw, houden zich voornamelijk bezig met gamen en praten niet over gevoelens. Zoë voldoet niet aan de meisjesnormen en gaat undercover bij de jongens. Dat bevalt haar echter ook maar matig en deze genderfluïditeit geeft Zoë het gevoel nergens bij te horen. Aan het eind blijken de verschillen tussen jongens en meisjes minder groot dan eerder werd gesuggereerd.

Acteurs Minne Koole, Kim Karssen, Nancy Masaba en Keanu Visscher spelen alle vier zowel jongens als meisjes en doen dat erg goed. Ze wisselen moeiteloos van rol. Soms is het opzetten van een capuchon of het bevestigen van een roze haarspeld helpend om te begrijpen of de acteur een jongen of een meisje speelt maar eigenlijk is dat niet nodig door sterke mimiek en lichaamshouding. Als stoertje Noah, gespeeld door Minne Koole, baldadig zijn billen showt aan de zaal leidt dat tot schaterlachen bij het jonge publiek. Bloot en vieze woorden scoren altijd, bij jongens én meisjes.

Het decor is eenvoudig. Op het podium staat een grote ballenbak waar de acteurs in springen en vallen. Aan weerskanten daarvan zien we twee stalen rekken waar de jongens inklimmen en de meisjes al roddelend tegen aanhangen.

Regisseur Belle van Heerikhuizen maakt met deze productie een vrolijker stuk dan haar eerdere jeugdtheatervoorstellingen, waaronder het prijswinnende ‘Sweet Sixteen’ over suïcide. Tjeerd Posthuma schreef de tekst op verzoek van Van Heerikhuizen.

De makers willen vooroordelen wegnemen maar deze worden juist bevestigd in plaats van in een ander perspectief geplaatst door het uitvergroten van typische meisjes- en jongensgedrag. Aan deze productie is ook lesmateriaal voor scholen verbonden. Op de website van de Toneelmakerij staat bijvoorbeeld een filmpje over een ontplofte ‘genderfabriek’. Daarin is eeuwenlang vastgelegd hoe jongens en meisjes zich horen te gedragen. Nu de fabriek is weggevaagd is het tijd voor nieuwe inzichten en is het aan de jonge kijkers om die te vinden. Dat had in de voorstelling sterker tot uiting mogen komen, maar Meisjes pakken de jongens is wel een fraai geregisseerde productie vol spelplezier.