Fraaie sterfscène in stilte, foto: Ben van Duin/Michiel Voet
4

14 de musical - Tom de Ket, Wolter Lommerde

Fijn script in originele musical

25 september 2021

april 2021

‘De Meer is niet de Johan Cruijff Arena.’ Aldus Piet Keizer die namens de Ajax-spelers het woord voert als de dominantie van Cruijff hen te gortig wordt. Het is een van de vele grappen in het fijne script dat Tom de Ket schreef voor zijn uiterst originele musical.

Het verhaal vertelt in chronologische volgorde de hoogte- en dieptepunten van Cruijffs carrière. De tekst is prettig gelaagd en vooral interessant en komisch omdat Tobias Nierop die Cruijff speelt, ook optreedt als verteller in het nu en dus regelmatig uit zijn rol stapt. Ook erg leuk zijn de momenten dat Cruijff zich bemoeit met de inhoud van de musical. Zo gaat hij flink tekeer in de zwembadaffaire tijdens het WK in 1974 waarin volgens Cruijff ‘helemaal niets gebeurde’ en haalt hij daar vervolgens de duikplank weg uit het decor want ‘er was helemaal geen duikplank.’ De voetballer als regisseur. Prachtig is ook de scène waarin Cruijff in duscussie is met de verteller. Mooi is ook dat Cruyff met regelmaat zijn vroeg overleden vader toespreekt bij diens grafsteen.

Tobias Nierop verrast met zijn vertolking van Cruijff. Hij acteert heel naturel. De uiterlijke gelijkenis is al sterk, maar ook zijn stem en manier van praten is helemaal Cruijff. Dat laatste geldt ook voor Porgy Franssen die Rinus Michels speelt. Beiden spelen sterk en dat geldt ook voor Myrthe Burger die de onsympathieke Danny Cruijff uitstekend vertolkt. Voetbal en theater werd lange tijd door menigeen onverenigbaar geacht. 14, de musical bewijst het tegendeel. Erik van der Horst componeerde aantrekkelijke popmuziek waarin vooral gitaarrock centraal staat. De liedjes zijn geen meezingers en stuwen meestal het verhaal voort. Na de pauze gaat de voorstelling wat slepen door enkele overbodige scènes zoals het tuinfeest met Cruijffs zakenpartner.

In de fraaie vormgeving van Michiel Voet speelt een lopende band op het voortoneel een grote rol. Daarnaast zijn er fragmenten van de voetballende Cruijff te zien waaronder ook een deel uit de eerste confrontatie tussen Barcelona en Real Madrid waarbij Nierop als Cruijff in de videofragmenten zweeft, een prachtig effect. 14, de musical is aangenaam eigenzinnig en sluit perfect aan bij het unieke karakter van Johan Cruijff. Deze productie is veel oorspronkelijker dan Diana en zonen dat twee weken geleden in première ging, ook een compleet nieuwe Nederlands musical. Heel erg goed gemaakt, maar traditioneel van opzet. Deze regie van Tom de Ket sprankelt veel meer en lapt de wetten van het genre aan de laars. Zo is er geen pauzefinale en eindigt de voorstelling allesbehalve uitbundig met een fraaie sterfscène in stilte.