Henke Tuinstra als vliegende heks, foto: Joris van Bennekom
3

Back to Oz (8+) - Het Filiaal theatermakers, Slagwerk Den Haag, K.O. Brass

Feestelijk totaaltheater dwingt respect af

20 december Stadsschouwburg Utrecht

9 maart

Er valt veel te genieten in deze groots opgezette familievoorstelling. Maar liefst achttien mensen bevolken het podium. Er is prachtige muziek, uitzinnig spel, prachtige zang en fraaie live gefilmde animatie.

Don Duyns maakte een vlotte en bij vlagen geestige bewerking van The wizard of Oz, het beroemde boek van L. Frank Baum dat inmiddels honderd jaar oud is en talloze malen is verfilmd. Doortje beleeft met haar drie vrienden dolle avonturen als ze onderweg zijn naar de tovenaar, maar daarbij last ondervinden van een heks. Uiteindelijk wordt de heks overmeesterd en blijkt de tovenaar niet te zijn wat de vier vrienden dachten.

Voor de pauze vond ik de regie nogal schreeuwerig wat het kijken soms vermoeiend maakt. De reacties uit de zaal waren wel vaak enthousiast. Na de pauze is er meer rust in het spel en overtuigt de voorstelling veel meer. Henke Tuinstra mag schitteren als heks en heeft een spannende grilligheid in haar spel. Hoogtepunt is een schitterend gezongen Somewhere over the rainbow van Naomi van de Linden die hier opnieuw betovert met haar naturel. Wat een puur talent is dat toch.

De live gefilmde scènes rechtsachter op het toneel worden groot geprojecteerd en zijn fraai om te zien. De drie slagwerkers en de vijf koperblazers voorzien de voorstelling voortdurend van vaak opzwepende of spannende muziek, gecomponeerd door Gábor Tarján. De muzikanten van K.O. Brass zijn sterk op dreef en mogen soms naar het voortoneel wat het totaaltheatergevoel aangenaam versterkt. Dat die jongens heel erg goed zijn, wordt hier weer eens overduidelijk. Het veelzijdige karakter van het feestelijke Back to oz imponeert en de liefde waarmee de in technisch opzicht complexe voorstelling in regie van Monique Corvers is gemaakt dwingt respect af.