3

De Vreemdeling – Orkater

Fascinerende hybride voorstelling

10 oktober Stadsschouwburg Haarlem

1 december

De Vreemdeling is een hybride voorstelling. Het is een vertelling, een installatie, een reisverslag en een performance tegelijk over vluchtelingen en smokkelaarspraktijken in Noord-Afrika.

In 2014 maakte Michiel Voet De onzichtbare man over een Algerijnse vluchteling, Karim Ramtani die al twintig jaar illegaal verbleef in Amsterdam en tijdelijk in Voets atelier woonde. De voorstelling toonde een fascinerende wereld over parallelle werkelijkheden.

Nadat Ramtani opeens was verdwenen besloot Voet op zoek te gaan en reisde naar Algerije om hem te zoeken. Ze spraken af in Algiers maar Ramtani kwam niet. Een jongeman (Ozan Aydogan) vertelde dat hij in een woestijndorpje zou verblijven, tweeduizend kilometer verderop. Samen met hem besluit Voet op zoek te gaan. Bij hen voegt zich een Algerijnse ambtenaar (Merel Polat) die alles in het werk stelt om vluchtelingen te verjagen. Adam Kissequel vertolkt op sterke wijze een migrant uit Mali die onder meer verhaalt over smokkelaarsbendes in Agadez in Niger.

Het toneelbeeld wordt bepaald door een gehavende Peugeot 504 waarin Voet de reis ondernam en in de woestijn over de kop sloeg. Daarachter zien we op een groot doek videobeelden van de reis waarin Voet in een immense leegte zwaait met vlaggen met daarop teksten als ‘Karim Ramtani Où es-tu?’ Een vervreemdend, maar ook mooi effect. Tegen het eind draait de Peugeot rond op een draaischijf, maar ook op de videobeelden daarachter, begeleid door intense zang van Polat. Het is van grote schoonheid.

De ongrijpbare Karim Ramtani die in De onzichtbare man zo fascineerde is in deze voorstelling geen onderwerp, maar slechts aanleiding. Wellicht is dat de reden dat De vreemdeling minder duidelijk een focus heeft. Het is een voorstelling die absoluut intrigeert, maar na afloop toch ook wel de vraag oproept wat Voet ons nu precies wilde vertellen.