Curious incident
4

The Curious Incident of the Dog in Night-time - National Theatre London

Fascinerend spektakeltoneel met sterke inhoud

21-9-2017

1-10=2017

Bij binnenkomst in Carré valt direct het grote lege decor op, een groot vierkant zwart gat. Maar de enscenering van The Curious Incident of the Dog in Night-time blijkt spectaculair vanwege de vele flitsende effecten, vooral door prachtige projecties. Soms gaan deze vergezeld van fysiek spel zoals in de schitterende treinscène. Het is maar een van de vele fascinerende momenten in dit toneelspektakel dat ook inhoudelijk sterk is.

Curious incident Mooi dat Carré een toneelhit van het toonaangevende Britse National Theatre naar Nederland haalt. The Curious Incident of the Dog in Night-time is inmiddels in bijna veertig verschillende versies geënsceneerd, van Broadway tot Brazilië. Simon Stephens bewerkte de bestsellerroman van Mark Haddon voor theater. Het verhaal gaat over de vijftienjarige Christopher die in de tuin van zijn buurman diens hond Wellington dood aantreft. Christopher besluit op zoek te gaan naar de dader en schrijft daar een boek over dat alleen gelezen wordt door zijn vader en zijn leraar die ook als verteller optreedt. Al snel blijkt het vinden van de dader minder belangrijk. De zoektocht van Christopher is vooral een confrontatie met zijn ouders. Zijn moeder vertrok, zijn vader bleek een leugenaar.

Christoper, sterk gespeeld door Joshua Jenkins, blinkt uit in wiskunde en is doodsbang voor fysiek contact. Hij doet vaak niet wat van hem verwacht wordt omdat hij vindt dat dit geen zin heeft. Hij is een zonderlinge jongen op wie je makkelijk een etiketje als autisme zou kunnen plakken. Maar zowel auteur Mark Haddon als bewerker Stephens vermijden dat woord consequent in toelichtingen. Het stuk kan dan ook gezien worden als een pleidooi voor de onafhankelijke geest. Het is een ontroerend verhaal dat dankzij de uitgekiende vormgeving ook sensationeel is. Dat is geen voor de hand liggende combinatie, maar draagt op sommige momenten op fraaie wijze bij aan de zeggingskracht van deze ijzersterke voorstelling.

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time is nog t/m 1 oktober te zien in Theater Carré