De energie van de spelers is heerlijk om naar te kijken en de enscenering en belichting is fraai. Foto: Tibor Dieters
3.5

Gutmensch - Collectief Blauwdruk

Eigentijdse, energieke Brechtbewerking

Gezien op: 

26 december in de Schuur Haralem

Te zien t/m: 

30 december in Haarlem, in De Vest in Alkmaar van 29-1 t/m 7-2

Eindelijk weer eens Brecht in het theater.  Collectief Blauwdruk zet met Gutmensch, naar De Goede mens van Sezuan, haar fijne traditie voort met het bewerken van klassiekers. Eerder maakten ze indruk met creatieve bewerkingen van stukken van Vondel en Molière.

De benedenzaal van de Haarlemse Schuur is omgetoverd tot een restaurant met een soort catwalk. Boven het menu staat Shenna’s benefietdiner. Bij aanvang wordt duidelijk waarom. Shenna (Dinda Provliy) is CEO van de Stichting Doing Good Works en wij als publiek nemen deel aan een diner om de kas van Doing Good Works te spekken voor het uitvoeren van goede doelen acties. De vraag dringt zich direct op of Shenna wel oprecht is met haar goededoelenbedrijf. Die twijfel blijft lange tijd bestaan. Als de zaal en Shenna massaal het voorgerecht neemt, kweekkaviaar, blijkt alleen Shenna’s kaviaar bedorven en zij sterft.

Tijdens deel twee nuttigen wij zoete aardappelen en groenten. Dan maken de spelers Tijn Panis, Romijn Scholten en Bram Walter een verpletterende entree vanuit de hemel. We zijn in het voorportaal waar de drie ambtenaren van God het lot van de aanwezigen bepalen: hemel of hel. Mogen wij uw hoofd aanraken? Hier zit wel een goed koppie op. Nooit gedood. Denk ik. Nee. Heeft vrijwilligerswerk gedaan. Grijpt niet in bij treinruzies. Flexitariër.  Wat te doen met jou? Nou vooruit. Gutmensch! Een volgende bezoeker denkt veel na over de wereld, maar doet bijna nooit iets en steelt bij zelfscanners. Die kan de hemel wel vergeten. Hiklarische scenes.

Matthijs IJgosse schreef een eigentijds verhaal dat minder dan eerder werk van Blauwdruk gelardeerd is met archaïsch taalgebruik. De spelers zijn in het tweede deel gehuld in fantastische grijze kostuums. De overleden Shenna loopt in een wit gewaad tussen de scenes door. De energie van de spelers is heerlijk te zien en de enscenering en belichting is fraai. Regelmatig klinken er flarden van liedjes van We are the world tot klassiekers uit het repertoire van Kurt Weil zoals Alabama song.

Als wij cake en koffielikeur nuttigen vaart Shenna ten hemel en discussiëren de drie godsdienaars nog eens uitgebreid over goed en fout en komen daar niet goed uit. Maar dat hoeft ook niet. Theater gaat meer over vragen dan over antwoorden. En stof tot nadenken biedt Gutmensch in overvloed. 

 

Meer weten

Genre: