4

Het Zomeroffer - De Warme Winkel i.s.m. Touki Delphine en Asko|Schönberg

Een ongemakkelijk afscheid

29 juni 2024 Amsterdamse Bostheater

Het tegendraadse theatergezelschap De Warme Winkel is opnieuw te zien in het Amsterdamse Bostheater met een muziektheaterspectakel, samen met Touki Delphine en Asko/Schonberg. Met Zomeroffer komt het met een waardige opvolger van het bejubelde kostuumdrama De Drie Musketiers.

Tekst: Maarten Verhoef

De voorstelling is gebasseerd op het gevierde en verguisde muziekstuk Le Sacre du Printemps (Het Lenteoffer) van Igor Stravinsky uit 1913 waarmee de komst van de lente gevierd wordt. In deze voorstelling offert elke avond iemand uit uit het publiek een auto omwille van de leefbaarheid op aarde. Het levert een sfeervol en speelse ceremonie op uitgevoerd door  spelers die er prachtig uitzien in hun gekke kleding vol auto-onderdelen.

De duistere muziek vermengd met claxon geluiden van Asko/Schonberg en Touki Delphine is sterk en in het bijzonder het aandeel van sopraan Bernadette Astari. Zij zingt een prachtige aria terwijl ze het kenteken van de auto afschroeft. Indrukwekkend is ook de hijskraan die als een hogere macht boven het speelvlak zwengelt. De terloopse manier van spelen waar De Warme Winkel patent op heeft maakt het eigentijdse ritueel ongemakkelijk en betekenisvol. Op een luchtige wijze worden we door twee opperpriesters Vincent Rietveld en Ward Weemhoff bij de hand genomen door het ritueel. De liefde voor de auto als symbool voor individuele vrijheid en gemak laten zij daarbij ook uitgebreid aan bod komen. Het maakt het noodzakelijke afscheid extra lastig.

Zomeroffer vertelt ons dat als wij de aarde daadwerkelijk willen redden we offers zullen moeten brengen die pijn doen. Het offer van Joops auto, een simpele Opel Corsa, die er op onze avond aan moest geloven, had echter wat meer pijn mogen doen. Joop had het niet zo heel moeilijk met het afscheid van zijn ingedeukte oude Corsa. Begreep dat de avond ervoor het om een luxe Fiat 500 ging. Dat zal vast meer ongemak en pijn opgeleverd hebben. Zomeroffer leverde desalniettemin een louterende en gedenkwaardige zomerse avond op in het Amsterdamse bos.