4

Dolkomische en prikkelende Variety show

Mimer Marijn Brussaard viel vorig jaar op met Rhtyhm of the night. Een niet makkelijk te duiden en soms hoogst ongemakkelijke solo vol spanning en kwetsbaarheid. Brussaard was daarin behoorlijk ontregelend en verwarrend en daardoor fascinerend. Hoe anders is Variety show dat hij nu samen met Elias de Bruyne die nog de mimeopleiding volgt, brengt op de Parade.

Brussaard opent in het piepkleine overvolle tentje. Hij probeert iets te zeggen, maar dat lukt niet. Hij rekt dit fraai maar niet te lang op. Dan opeens speelt hij een belachelijke sterfscène. Als hij op de grond ligt, wordt De Bruyne ook niet goed en gaat ook dood. Deze acts zijn compleet over the top. Iedereen ligt plat van het lachen. Even later playbackt De Bruyne Wrecking Ball van Miley Cirus op droogkomische wijze. Het publiek explodeert.

Dan staan ze weer vlak voor ons. We weten niet wat ze gaan doen, het kan van alles zijn. Het wordt een goed gechoreografeerde scène waarin ze elkaar letterlijk de tent uitvechten. Brussaard en De Bruyne zijn raadselachtige jongens met een onontkoombare aanwezigheid. Beiden zijn klein van stuk maar hebben een enorme uitstraling, een merkwaardige mengeling van eigenheid, trots, dreiging en onvoorspelbaarheid. Hun Variety show is verrassend authentiek. Er zijn korte tragikomische momenten die opeens omslaan naar hilarische taferelen die tegelijkertijd prikkelen.

Elias de Bruyne en Marijn Brussaard - Variety Show, gezien op de Parade in Rotterdam op  19 juni. Ook te zien op de Parade in Den Haag en Amsterdam.

Foto: Maurice Mikkers

  • Wil je meer recensies en theaternieuws? Meld je aan voor de Scènes nieuwsbrief
  • Wil je Scènes thuis ontvangen? Neem dan een abonnement op Scènes! 

 

Meer weten