3

Documentair toneel over Edward Snowden

Waarom moest Plasterk eigenlijk niet aftreden toen hij loog over het aftappen van de 1,8 miljoen Nederlandse telefoontjes door de Amerikanen? Het is een vraag die opkomt bij het zien van Snowden. Deze productie van Theatergezelschap F.C. De Volle Bak past in de trend van documentaire-achtige voorstellingen die steeds vaker in de theaters te zien zijn.

Snowden is niet zo geraffineerd als de voorstellingen van De Verleiders of als De Prooi, maar is wel een onderhoudende avond over een thema dat veel mensen bezighoudt. Sinds iedereen van alles deelt op Facebook is privacy een wassen neus, maar dat is een eigen keuze van gebruikers die kunnen weten dat Facebook garen spint bij het delen van gegevens. Met de missie van Edward Snowden lag dit totaal anders.

In een vlotte vertelling zien we hoe Snowden zich verbaast over de werkwijze van de National Security Agency. Hij besluit dit wereldkundig te maken. Zijn zorgvuldig opgebouwde openbaarmaking via The Guardian kost hem bijna zijn relatie maar Edward gaat doelbewust door met zijn dappere actie. Of Snowden een tragische held is of niet, laat de voorstelling in het midden. Snowden is een door Dick van den Heuvel vlot geregisseerde, onderhoudende voorstelling met fraaie videobeelden en goed spel van Cas Jansen, Simon Heijmans en Myrthe Burger.

Snowden wordt gepositioneerd als een thriller maar is dat niet. We weten allemaal hoe het afliep met de beroemdste klokkenluider ooit. En dat zo iemand geen eer krijgt is ook niet nieuw. Het script van Allard Blom zit echter goed in elkaar en de voorstelling is ook best spannend. Jammer is wel dat Snowden geen nieuwe inzichten biedt en daarmee wat eendimensionaal is.

Snowden - FC De Volle Bak, 15 februari in de Leidse Schouwburg, nog te zien t/m 30 april