Het plezier spat van het podium en de cast geniet zichtbaar van het spelen met elkaar.  Foto: Sjoerd Derine
4

FTBLL – Can you kick it? – ISH Dance Collective

De pracht van dans en voetbal

14 mei 2022 in Theater de Meervaart in Amsterdam

29 mei 2022

Nooit de overeenkomsten gezien tussen voetbal en dans? Ga naar FTBLL – Can you kick it? en je bent overtuigd. Verdedigen is dansen, sliden kan ook gracieus, trucjes zijn er zowel in breakdance als in straatvoetbal.

Regisseur en choreograaf Marco Gerris en zijn team zetten met deze voorstelling een hoogstandje neer. Geleid door de fijne stem en flow van spokenwordartiest Moze Naél en de heerlijke - soms opzwepende en dan weer subtiele - soundscape van Rik Ronner maak je kennis met breakdancers, freestyle voetballers en straatvoetballers. Zij zijn omringd door grote, podiumbrede schermen waarop prachtige visuals – abstracte graphics of videobeelden van de castleden – van de hand van Karl Klomp te zien zijn. Ook het lichtontwerp van Mike den Ottolander is spot on.

Op het podium zijn onder meer straatvoetballers en panna-kunstenaars Edward van Gils en Achie Tarhouchi te zien. Terwijl Naél het verhaal van Van Gils vertelt – “Met de bal aan m’n schoenen, had ik de wereld aan mijn voeten”-, toont de straatvoetballer ons zijn balvaardigheden. Tegelijkertijd zien we hem in een slowmotionvideo op het grote scherm achter hem. Een indrukwekkend beeld, waarbij alle elementen naadloos in elkaar passen.

Naast Van Gils wordt gedurende de voorstelling ook op dezelfde manier ingezoomd op de levensverhalen van breakdancer Dietrich Pott (B-Boy Dietje) en freestyle voetballer Kitti Szász. De moves van Pott en de trucjes met de bal van Szász zijn spectaculair en ontzettend knap. Een genot om naar te kijken en interessant om hun verhaal over de weg naar de top te horen.

De twee b-boys en twee freestyle voetballers waar niet op ingezoomd wordt, doen echter totaal niet onder voor de anderen. Er worden voetbalwedstrijdjes gespeeld met panna’s over en weer, gevoetbald tussen uitgeputte dansers door en weergaloze trucjes met de bal en breakdance-moves geshowd, waarbij meerdere keren een bewonderend ‘wow!’ door de zaal gaat. Het plezier spat van het podium. De cast geniet zichtbaar van het spelen met elkaar. FTBLL – Can you kick it? toont kunst met een grote K. Hopelijk wordt de speellijst nog uitgebreid, want deze voorstelling verdient een groter publiek.