4

In de ban van Broadway is een sprankelende komedie

Als Broadway-ster Margo de jonge Grace tot haar assistent maakt, haalt ze feitelijk het Paard van Troje binnen. Niet alleen stoot Grace uiteindelijk de oudere actrice van haar troon, ook lijkt ze er vandoor te gaan met Margo's echtgenoot.

De kwaliteitsslag die DeLaMar Producties maakt met het aantrekken van nieuwe mensen als regisseur Pieter Kramer (Lang en gelukkig en andere familievoorstellingen bij Ro Theater) en schrijver Nathan Vecht (Kunsthart, Koefnoen) is goed zichtbaar in deze nieuwe komedie. In de ban van Broadway is een veel sterkere voorstelling dan Terug naar toen, de vorige zomervoorstelling.

Rondom actrice Margo (Loes Luca) hangt een vast clubje bewonderaars waaronder regisseur en echtgenoot (Martijn Nieuwerf), assistente Hazel (Leny Breederveld), toneelschrijver Lloyd (Peter Blok) zijn vrouw Karen (Bianca Krijgsman) en journaliste Alice (Marisa van Eyle). Grace (Tjitske Reidinga) ontwikkelt zich snel van perfecte assistente tot understudy, daarbij opvallend goed geholpen door de complete entourage van Margo.

In de ban van Broadway is losjes gebaseerd op de film All about Eve uit 1950. De voorstelling is aangekondigd als een musical, maar is vooral een toneelstuk met wat liedjes. Het is een amusant web van intriges dat schrijver Vecht creëerde met veel leuke soms anachronistische grappen. Geheel volgens Kramer-concept bestaat de muziek uit vertaalde pophits waarvoor de regisseur zich smaakvol vergrijpt aan The Bee Gees met leuke bewerkingen van onder meer  I started a joke. To love somebody en natuurlijk Night on Broadway. Kramer citeert wel meer uit eigen werk zoals het staande bed dat eerder in  Lang en gelukkig te zien was. Met fraaie doeken zijn snelle decorwisselingen mogelijk wat de voorstelling een lekkere vaart geeft. Grappig zijn de bordkartonnen auto's die doen denken aan het werk van Rieks Swarte.

Zo is deze voorstelling weldadig gevuld wat het kijken zeer plezierig maakt. Het spel is over de hele linie erg goed. Jammer is dat Reidinga vooral haar bekende kunstjes laat zien. Er zit toch veel meer in haar dan dat naïeve typetje dat we haar nu al zo vaak hebben zien spelen. Na de pauze neemt de plotafwikkeling behoorlijk wat tijd met een vrij overbodige slotscène. Maar dit zijn slechts enkele kanttekeningen bij een goed gemaakte, spitse, komedie. In de ban van  Broadway is uitermate grappig, niet zo over the top als het werk van Kramer bij het Ro Theater. Maar deze ode aan het theater staat wel garant voor een avond onbekommerd plezier.

In de ban van Broadway - DeLaMar Producties, gezien op 5 juni. Daar nog t/m 8 september.