From Sammy With Love – KemnaSenf
5

From Sammy With Love – KemnaSenf

Burleson en vooral Bartels geweldig op dreef

29 november 2017 in DeLaMar Theater te Amsterdam

23 februari

Musicalduizendpoot Stanley Burleson hoorde jaren geleden voor het eerst van Freek Bartels toen iemand bij Stage Entertainment zei: ‘Ik heb eindelijk de nieuwe Stanley Burleson ontdekt’. In From Sammy With Love staan ze samen in een voorstelling die op hun beide lijven geschreven is en waarin bovenstaande uitspraak bevestigd wordt.

Burleson en Bartels verhalen over zanger en acteur Sammy Davis jr., de eerste beroemde zwarte Amerikaan die publiekelijk met een blanke vrouw trouwde. Van jongs af aan kreeg hij te maken met buitensluiting vanwege zijn huidskleur. De twee spelers staan afwisselend als Sammy en als zichzelf op het podium. In het laatste geval vertellen ze persoonlijke anekdotes, terwijl in de Sammy-scènes degene die de bolhoed op heeft Sammy is en de ander de overige rollen speelt, zoals Frank Sinatra en Davis’ vrouw. In het begin wordt met een grappige scène deze rolverdeling duidelijk gemaakt. Deze variatie tussen persoonlijke verhalen en geacteerde scènes waarin het leven van Davis jr. worden beschreven, verloopt heel natuurlijk, net als de wisselingen tussen Bartels en Burleson in de rol van Sammy.

De voorstelling is een perfect gedoseerde mix van verhaal, heerlijke muziek, zang en humor. Elke keer als een nieuwe tijdsperiode in Sammy’s leven aanbreekt, komt een nieuwe grote foto van de zanger in die tijd het toneel op. Dit zorgt ervoor dat het verhaal van Sammy nog beter binnenkomt, omdat je de verhalen meteen aan dit concrete beeld kunt koppelen. Hoewel beide spelers perfect in dit stuk passen en ook Burleson geweldig danst, zingt en acteert, verdient Bartels een aparte vermelding. Een rol als deze voelt als de ultieme Freek Bartels-rol: hij kan enerzijds zichzelf zijn en met zijn nooit geacteerd aanvoelende humor de zaal aan het lachen krijgen en daarnaast zijn goede spel laten zien en zijn prachtige zangstem laten horen. Als hij aan het eind ook nog een geweldige tapdance-solo weggeeft, is duidelijk dat hij net zo’n multi-talent als Burleson is en From Sammy With Love door geen beter duo gespeeld had kunnen worden.