Kim van Zeben als Juliana en Patrick Duijtshoff als Prins Bernhard; foto: Sanne Peper
4

Theater Rotterdam - Repelsteeltje en de blinde prinses

Beproefde formule werkt nog steeds

27 december in de Rotterdamse Schouwburg

13 april

Wat een vondst om het sprookje Repelsteeltje te combineren met de Greet Hofmans affaire. Dat kinderen niets afweten van de gebedsgenezeres die Koningin Juliana inschakelde voor prinses Marijke is geen probleem, want het verhaal is spannend en grappig genoeg om de zaal drie uur lang in de greep te houden.

Repelsteeltje en de blinde prinses is de dertiende familievoorstelling van schrijver Don Duyns en regisseur Pieter Kramer. Het is een bijzondere samenwerking die het duo heeft opgebouwd sinds Lang en gelukkig uit 2007. Het duo werkt het hele jaar door aan de jaarlijkse familievoorstelling. De liedjes zijn ditmaal bewerkingen van Peter van de Witte van Duitse hits. Zo horen we fraaie versies van 99 Luftballons, Gute nacht Freunde en een dolkomische Unbeschreiblich weiblich.

Het is vooral acteur Patrick Duijtshoff, bekend van de Theatertroep, in zijn rol van Prins Bernhard die lekker mag uitpakken. Zijn spel is zeer zwaar over de top en het zichtbare plezier waarmee hij dat doet werkt aanstekelijk. Ook Joke Tjalsma als Hofmans en Bernhards moeder en Kim van Zeben als Juliana zijn sterk op dreef. Wart Kamps is een fraai irritant Repelsteeltje en speelt met gemak ook nog vier andere rollen. De aankleding is uitzinnig met onder meer een erg leuke sliert kinderen die als hilarische biggetjes te zien zijn en later nog terugkomen als vliegtuigjes. De regie biedt vertrouwd veel ruimte aan dolle, flauwe en heerlijk grove grappen die vaak direct de zaal in geslingerd worden.

Intussen is het duo Duyns en Kramer al doende met de voorstelling van volgend jaar die Mozart als onderwerp heeft. Deze Repelsteeltje laat zien dat hun beproefde formule nog steeds werkt en goed is voor uitermate feestelijke voorstellingen die een unieke traditie vormen in het Nederlandse theater. Dat is prachtig.